Snurk: ‘Thuiswerktrui schot in de roos’

Snurk: ‘Thuiswerktrui schot in de roos’

Ongeveer vijftien jaar geleden richtten Peggy van Neer en Erik van Loo Snurk op. Wat begon als een leuk project explodeerde al snel tot een heuse webshop. Met de nieuwste toevoeging aan de webshop – de thuiswerktrui – speelt het bedrijf in op de coronacrisis. Ecommerce News was benieuwd naar het verhaal achter deze webwinkel.

Populair eenpersoons dekbedovertrek van Snurk.

De webshop Snurk ontstond toen Peggy het idee kreeg om beddengoed te creĆ«ren met een opdruk van uitgevouwen kartonnen dozen. “Ik wilde mensen daarmee aan het denken zetten over hun luxe. Ze slapen dan net als een zwerver, maar met de luxe van zacht beddengoed.” Een deel van de opbrengst gaat naar Stichting Zwerfjongeren Nederland en Snurk heeft ondertussen al meer dan 90.000 euro kunnen doneren.

Tegenwoordig kunnen klanten nog meer soorten beddengoed in de webshop halen, zoals de eenhoorn- en dino-dekbedovertrekken. Drie jaar geleden begon het bedrijf ook kleding te verkopen. “Daar komt nu al de helft van onze omzet vandaan. Waren we daar maar eerder mee begonnen”, lacht Peggy.

Producten spraken voor zichzelf

Ondertussen is het bedrijf gegroeid naar een team van 15 mensen. In drie loodsen worden de artikelen, afkomstig uit een Portugese fabriek, opgeslagen. Vorig jaar haalde Snurk een omzet binnen van meer dan 3 miljoen euro. “We werkten heel lang met zijn tweetjes, maar zijn nu uitgegroeid naar een volwassen bedrijf.”

Omzet van afgelopen jaar was meer dan 3 miljoen euro.

Die groei ging volgens Peggy in de eerste dertien jaar puur organisch. “Toen we het kartonnen-doos-beddengoed lanceerden, pikte toevallig een van de eerste grote bloggers het op. Daarna kregen we veel aandacht in de pers en sociale media.” Het stel had duizend stuks van het beddengoed ingekocht, waar al hun spaargeld in zat. Het bleek een goede investering, want door alle aandacht verkocht het product razendsnel.

De loungewear in de webshop is voor jong en oud.

De webshop levert vooral aan het middensegment. Klanten die op zoek zijn naar iets meer luxe, zachte kleding met leuke prints shoppen vooral bij Snurk. “Sinds het lanceren van de kleding zijn we ons meer gaan richten op ‘horizontal wear’, ofwel loungewear. De producten spraken altijd voor zichzelf, mensen zijn er zo enthousiast van. Zo bleef die groei de afgelopen jaren doorzetten.”

Omzet maart was 70% lager dan vorig jaar

Door de sluiting van veel winkels tijdens de lockdown in maart, sloten ook enkele afzetkanalen van Snurk. “Onze omzet was in maart 70 procent lager dan een jaar eerder. Dat was een wake-up call.” Tot die tijd had het bedrijf nog niet geĆÆnvesteerd in gesponsorde advertenties of online marketingstrategieĆ«n.

“Ik zag dat er in die tijd juist veel reclame werd gemaakt voor loungewear, aangezien mensen zoveel thuis zaten. Dat terwijl onze verkoopaantallen zo terugliepen!” Het bedrijf besloot daarom om meer op sociale media en verkoopacties in te zetten.

We moesten het online verhaal serieus gaan nemen.

“We werken samen met een marketingbureau en hebben hen voor het eerst precies het budget gegeven waar ze al langer om vroegen. We moesten het online verhaal eindelijk serieus gaan nemen.” Het lanceren van de thuiswerktrui was onderdeel van deze strategie en speelde in op het feit dat veel mensen bij het thuiswerken moeten deelnemen aan Zoom-meetings.

De thuiswerktrui van SNURK.

“Van vrienden hoorde ik dat ze zich speciaal voor online vergaderingen netjes moesten aankleden. Ik ging op zoek naar een manier om er netjes uit te zien Ć©n je tegelijkertijd comfortabel te voelen.” De trui bleek goed te bevallen bij klanten, alle 800 ingekochte truien zijn ondertussen verkocht en een nieuwe voorraad gaat binnenkort binnenkomen.

‘Ondanks coronacrisis is de omzet dit jaar 5 miljoen euro’

“Het professionaliseren van onze online aanwezigheid zorgde ervoor dat we dit jaar hard zijn gegroeid. Onze omzet dit jaar is met 5 miljoen euro hoger dan afgelopen jaar.” Door de snelle groei staat het bedrijf de komende tijd voor een nieuwe uitdaging: het vergroten van de productiecapaciteit.

Uitdaging voor de komende tijd is het vergroten van de productiecapaciteit.

Door de coronamaatregelen in Portugal draait de fabriek op dit moment op halve capaciteit. “We merken daarom dat het lastig is voldoende voorraad bij te houden. Volgend jaar hopen we de productiecapaciteit uit te breiden en een betere planning te maken. We hebben een groeiende fanbase en de vraag naar onze producten blijft.”

Pleuni

Pleuni

Pleuni werkt sinds 2019 bij Zietuwel, waar ze nieuwsberichten schrijft voor Ecommerce News en Ecommerce News Europe.

Bekijk alle berichten van Pleuni

Gerelateerde berichten