menu

Snelst groeiend in ecommerce: speelgoed en hoesjes

Snelst groeiend in ecommerce: speelgoed en hoesjesDe snelst groeiende productcategorieën in de ecommerce-sector waren vorig jaar speelgoed(onderdelen), telefoonhoesjes nagellak, kapstokken, smartcard-readers en decoratieve stickers. De meest populaire productcategorieën daarentegen kunnen vooral worden gevonden in de consumentenelektronica-hoek.

Deze bevindingen zijn afkomstig van Icecat, een Nederlandse dataleverancier die jaarlijks alle gegevens analyseert en er een klein rapportje over schrijft. Het kijkt dan naar de opgevraagde downloads van productgegevens in alle landen waar het actief is. Het gaat hier om zo’n 3,7 miljard datasheet-downloads door duizenden aangesloten webwinkels, vergelijkingssites, beoordelingsportalen en andere ecommerce-sites.

Snel groeiende ecommerce-landen
Op basis van dergelijke downloads en actieve gebruikers, lijkt het er op dat de snelst ontwikkelende ecommerce-kanalen te vinden zijn in Zuid-Afrika (+443), Zuid-Korea (+274%) en Singapore (273%). Het eerste Europese land in de top tien is Poland, dat met +192% op plek vijf staat. “De onderliggende reden is dat de benodigde ecommerce-infrastructuren in deze landen op hun plek beginnen te vallen”, zo meldt Icecat. “En dat is een basisvereiste voor een overgang van een analoge economie naar een digitale.”

Verder ontdekte Icecat dat in de top tien van meest populaire dat Lenovo met een groei van 241% steeg naar de nummer 2-positie in het wereldwijde ecommerce-kanaal, “wat hun marktleiderschap in computer-verkopen goed weergeeft”. HP blijft overigens wel de nummer één, al groeide die met 134% minder hard.

Software en diensten spelen een steeds prominentere rol in de top 10 ecommerce-categorieën van vorig jaar, maar volgens Icecat zijn er verder geen grote veranderingen in de top. “De meest verrassende, snel groeiende categorieën zijn speelgoed(onderdelen), schoonheidsproducten (waaronder nagellak) en e-books. Het is duidelijk dat de ecommerce-industrie in alle richtingen bezig is om uit te breiden, ten koste van de traditionele verkoopkanalen.”

Tags

Reacties