menu

Snelheid webwinkel blijft cruciaal

Snelheid webwinkel blijft cruciaalEen trage webwinkel kan funest zijn voor je omzet. Bezoekers zijn namelijk kritisch en willen een zo soepel mogelijk verlopend bezoek aan je webwinkel kunnen plegen. Gaat dat niet, bijvoorbeeld omdat de snelheid van je webwinkel te wensen overlaat, dan zijn ze zonder na te denken zo weg. We kunnen dit dan ook niet vaak genoeg herhalen.

Uit een recent onderzoek van Brand Perfect (pdf) blijkt namelijk dat twee derde van de Britse consumenten langzaam ladende pagina’s of productafbeeldingen als de hoofdreden bestempelen waarvoor ze een online aankoop bij een webwinkel zouden annuleren. De een na meest voorkomende reden voor het achterlaten van de gevulde winkelwagen is dat het voor de correspondenten niet gemakkelijk bleek om een bepaald product te vinden of om met gemak de website te doorlopen. Maar ook het feit dat er in de ogen van de consument te veel stappen nodig zijn om iets online te kunnen kopen en het feit dat ze de juiste maten niet kunnen inschatten is voor velen een irritatiefactor.

 

Dat het gebrek aan snelheid in je webwinkel niet goed is voor je conversie mag inmiddels duidelijk zijn. Toch moet het blijkbaar nog steeds gezegd worden, want het is niet voor niets dat veel webwinkels trager laden dan twee jaar geleden. Ondanks nieuwe technieken zoals HTML5, snellere servers en betere netwerken worden de websites van vandaag de dag volgestopt met allerlei externe plugins, javascript-codes, Facebook-vensters en dergelijke. Gelukkig zijn er diverse tips waarmee je de laadtijd van je webwinkel verbetert!

Beter design, veiliger, makkelijker en sneller
Overigens bleek uit het onderzoek ook dat drie op de tien respondenten aangaf dat een slecht of lelijk design een grote reden was om een online aankoop toch maar niet door te zetten. Niet echt gunstig voor een verder goed functionerende webwinkel natuurlijk, helemaal als je je bedenkt dat negen op de tien consumenten slechte online ervaringen delen met vrienden en familie. Als het aankomt op online shoppen dan wil de consument vooral dat de webwinkels veiliger worden (61%), gemakkelijker te navigeren zijn (57%) en sneller laden (52%).

Tags

Reacties