Sneaker-marktplaats Solezilla gaat internationaal

Sneaker-marktplaats Solezilla gaat internationaal

Solezilla, een Nederlandse online marktplaats voor sneakers, trekt zich weinig aan van de coronacrisis en breidt uit. Het zoekplatform richt haar pijlen op Duitsland, Engeland en de Verenigde Staten.

Solezilla is zelf ontstaan tijdens de ‘eerste golf’. Internetondernemer Mark van den Ing heeft een aantal webwinkels waarin hij vooral producten verkoopt voor (winter)sportliefhebbers. Maar toen het coronavirus uitbrak, lag alles opeens stil en had Van den Ing ineens heel veel vrije tijd.

‘Voor ik het wist, was Solezilla geboren’

“Mijn aandacht trok terug naar mijn grootste liefde: toffe sneakers”, aldus de man die zelf meer dan 40 paar schoenen bezit. “Ik bedacht ineens: als ik nu opnieuw zou beginnen, wat zou ik dan doen? Ik begon het uit te schrijven en voor ik het wist sloeg ik aan het ontwikkelen. Solezilla.nl was geboren en via mijn netwerk had ik er al gauw tientallen winkels op staan.”

Als ik opnieuw zou beginnen, wat zou ik dan doen?

Van den Ing is  niet onbekend met online platforms die doorverwijzen naar webshops. Al vijftien jaar biedt hij Nederlandse consumenten diverse platforms die het mogelijk maken te shoppen bij exclusieve sneakershops uit heel Europa. Alleen vonden deze marktplaatsen nooit het grote publiek.

Meer dan 35.000 sneakers

Solezilla vergaat het anders. De marktplaats, die meer dan 35.000 sneakers uit ruim honderd winkels toont, wordt goed bezocht. “Op mijn oudere platforms had ik al allerlei blogs en artikelen over sneakers staan. Ik besloot een nieuwe Nederlandse, Duitse en Engelstalige versie te maken en de teksten om te zetten en te verbeteren. Toen ging het ineens snel. De Duitsers, Amerikanen en Engelsen gaan hard op Solezilla.”

Duitsers en Amerikanen gaan hard op Solezilla.

Stap naar buitenland meer dan logisch

Volgens de internetondernemer is de stap naar het buitenland om meerdere redenen logisch. Zo heeft Duitsland volgens hem een echte ‘street culture’, waarin sneakers een belangrijke spil zijn. Mensen gebruiken een paar unieke schoenen om op te vallen en zich te uiten.

“Daarnaast is het een thuisland van merken als Adidas en Puma en is het ook een groeimarkt. Duitsers kopen, veel meer dan Nederlanders, hun schoenen online. Toen het eenmaal begon te lopen zag ik ook bezoekers uit Oostenrijk en Zwitserland komen. Dat komt ook vooral door het exclusieve aanbod.”

Duitsers kopen, meer dan wij, hun schoenen online.

Nederlandse winkels verkopen zo makkelijk aan Duitsland

Volgens Van den Ing is zijn platform daarom ook erg interessant voor Nederlandse verkopers. “De marktplaats faciliteert crossborder ecommerce. Dat betekent dat ook Nederlandse winkels kunnen verkopen aan Duitse klanten. Solezilla laat het product zien, maar het afrekenen gebeurt op hun site. Zo kunnen Nederlandse webwinkels Duitsland bedienen. Met Solezilla.com boren we de Verenigde Staten, Engeland en de rest van Europa aan in hun eigen valuta.”

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten