menu

Slurp: succesvol in nieuwsbrieven versturen

Slurp! is een initiatief van Ilja Gort, een Nederlandse componist, schrijver en wijnboer. En als dat laatste scoort hij iedere maand lovende kritieken met zijn originele, humoristische en informatieve nieuwsbrieven. Tijd om deze niche-webwinkel eens nader te bekijken en proberen te doorgronden waarom z’n nieuwsbrieven zo succesvol zijn.

Prachtige cijfers
MijnWinkel, waarmee de webwinkel van Gort wordt gemaakt, wist ons te melden dat Slurpshop zo’n 13.000 nieuwsbrieven verstuurt met een open rate van 50% en een clickthrough rate van 25%! Caroline d’Hollosy, die samen met Gort de Slurpshop en de daarbij behorende nieuwsbrieven onderhoudt, bevestigde deze cijfers en vertelde ook dat ze sinds nummer 30 gebruikmaken van Your Mailing List Provider om hun nieuwsbrieven te versturen. “Iedereen die via onze SlurpShop aangeeft SlurpAbonnee te willen worden (kan al op de homepage, maar ook bij het bestelproces) krijgt per ommegaande de meest recente Slurp toegemaild. Dus feitelijk blijven we gedurende de hele maand de laatste Slurp bijna dagelijks versturen aan nieuwe leden”, aldus d’Hollosy.

Porno in de wijngaard
Er zijn zelfs mensen die gaan mailen waar de nieuwsbrief blijft, als die toevallig een weekje later is. En eerlijk gezegd verbazen deze duizelingwekkende feitjes ons niet. Want de nieuwsbrief is er een om jaloers op te zijn. In een aanstekelijke mengeling tussen Frans en Nederlands en met vlot taalgebruik word je als lezer de wereld van wijn ingezogen. Gort houdt je op de hoogte van werkelijk alles wat hij tegenkomt bij de ‘vinificatie’, het bereiden van de wijn. Zo vinden we in de nieuwsbrief van juni 2011 een leuk berichtje over ‘porno in de wijngaard’. Met een linkje naar een aparte pagina met achtergrondinformatie wordt het zinloze nieuwtje gelijk een heel stuk interessanter.

‘Leukste nieuwsbrief sinds tijden’
En dat wij niet de enigen zijn die (na een eerste blik) zo enthousiast zijn, blijkt wel uit de reacties die we via Google Realtime oppikten:


(klik voor groter formaat)

Verder zagen we in de meest recente nieuwsbrief een leuke collage van gephotoshopte afbeeldingen van bekende sterren als Marilyn Monroe en Sophia Loren die de Slurp-shirts dragen. Een creatieve manier om je merchandise onder de aandacht te brengen!

De Slurp!-nieuwsbrieven zitten boordevol met dit soort onschuldige, aanstekelijke humor. De teksten zijn vlot en regelmatig van een knipoog voorzien. En het heeft effect, want we durven er vergif op in te nemen dat Gort met de nieuwsbrieven niet alleen de diehard-vinofielen bereikt, maar ook een grote groep amateur-liefhebbers die dankzij de informatieve en vermakelijke nieuswbrieven alleen maar meer interesse in de alcoholische drank hebben gekregen.

Nog een nieuwsbrief
Sinds de SlurpShop live is, hebben Gort en d’Hollosy nóg een nieuwsbrief in het leven geroepen: SlurpShopNieuws. “De bezoeker van de SlurpShop kan zich hiervoor opgeven als hij of zij op de hoogte gehouden wil blijven van de nieuwste aanbiedingen en producten in onze shop.  Voordeel is dat we niet de SlurpNieuwsbrief hoeven aan te wenden om deze producten onder de aandacht te brengen (wordt anders wellicht een beetje te veel reclame), en bovendien kunnen we de abonnees hierdoor heel snel attenderen op de nieuwe producten.  We hoeven dan niet te wachten tot er een maand voorbij is en de nieuwe Slurp verschijnt.”

Wat kun je hiervan leren?
Waar veel bedrijven en ondernemers hun nieuwsbrieven vooral gebruiken om hun eerder gepubliceerde content weer (één op één) onder de aandacht te krijgen of om hard sells te genereren, daar gooit Gort het over een geheel andere boeg. Met een subtiele benadering, ingepakt met leuke anekdotes, fraaie foto’s en interessante wijnweetjes weet Gort je beetje voor beetje steeds meer geïnteresseerd te krijgen in zijn wereld. Wat dan hopelijk voor hem weer leidt tot meer aankopen.  Tegelijkertijd bouwt Gort met deze populaire nieuwsbrieven een trouwe fanbase op, waarvan hij uiteindelijk ook in de verkoop zijn vruchten kan plukken.

 

 

Tags

Reacties