menu

Slimshops lanceert twee nieuwe webwinkels

Wij hebben Patrick van den Elzen leren kennen als eigenaar van Jackz.nl, maar dit is allang niet meer zijn enige bedrijf. Eind vorig jaar nam hij de verzameling b2b-webshops van Slimshops over, waarmee hij zijn markt en doelgroep aanzienlijk wist te verbreden. De nieuwe strategie bevalt, want as we speak worden er onder deze vlag twee nieuwe initiatieven gelanceerd.

Met twaalf webwinkels had Patrick al niet te klagen over het aantal orders, maar de retentiewaarde van de shops was laag. “Ons vlaggenschip Bureaustoelshop.nl bestaat al bijna dertien jaar. Het is een ontzettende leuke business, maar wel erg arbeidsintensief. Stel dat je een tiental bureaustoelen verkoopt aan een klant met tien jaar garantie, dan is de kans erg groot dat je deze de komende jaren niet terugziet. Hierdoor ben je continu bezig met het genereren van nieuwe klanten.”

De vandaag gelanceerde Kantoormeubelwinkel.com en Kantoorartikelenwinkel.com hebben daarom uitsluitend kantoorartikelen met een hoge omloopsnelheid. De focus ligt nu op kantoormeubelen, maar in het najaar wordt de pijler sport en spel erbij gepakt. “Je zou misschien verwachten dat hier minder animo voor is, maar kijk maar eens hoeveel kantoren een voetbal- of tafeltennistafel hebben. Bovendien ligt het goed in de lijn van onze missie om mensen een goede, gezonde én plezierige werkplek te bieden.”

‘Het laatste wat we willen, is een dozenschuiver zijn’

Dat hij nu hoofdzakelijk b2b-bestellingen verwerkt in plaats van consumentenorders zoals hij bij Jackz.nl was gewend, ziet Patrick niet als een hindernis. “Je werkt niet met bedrijven, maar met de mensen die er werken.” Zo veel verschillen zijn er volgens hem niet, al merkt hij wel dat de b2c-markt op het gebied van klantenservice verder is. Het is zijn doel om de hoge mate van klantenservice die in de b2c-branche al heel gebruikelijk is, te integreren in de b2b-markt.

Toen Slimshops onlangs gevraagd werd om een school in te richten, heeft het bedrijf dit met beide handen aangepakt. De oplossing die aan de klant werd getoond, kwam met de begeleidende woorden: “We hebben niet ontworpen wat jullie gevraagd hadden, maar wat jullie nodig hebben.” Door niet alleen een ruim assortiment te bieden, maar ook een scala aan diensten probeert Patrick zich te onderscheiden. “Het laatste wat we willen zijn, is een dozenschuiver. Wij zijn een webshop die ook bij de klanten op locatie komt, meedenkt en de optie biedt voor een proefinrichting.”

‘Er wacht ons een flinke consolidatie’

De markt waarin Slimshops zich bevindt is erg concurrerend, maar dat was Patrick met Jackz.nl al gewend. Vorig jaar werd de persoonlijke aanpak waar Jackz.nl zo om bekendstaat beloond met een Shopping Award. Deze werkwijze hanteert hij ook bij Slimshops. Sommige klanten waren door hun oude leverancier nog nooit benaderd voor feedback. Patrick ziet het ook niet gebeuren dat fabrikanten en groothandels, die zich steeds meer op zijn terrein begeven, dit gaan doen. “Zij dealen niet graag direct met de eindklant, terwijl wij met onze b2c-ervaring niet anders gewend zijn.”

Patrick verwacht dat er de komende jaren een flinke consolidatie gaat plaatsvinden in webshopland. De meeste webwinkeliers zijn met hun shop begonnen naast hun reguliere baan. Dan komt er een punt waarop het uit de hand gaat lopen en de webwinkel de volledige focus vraagt. Maar niet elke webwinkelier ziet het zitten om volledig voor het ondernemerschap te gaan. Op deze manier heeft Jackz.nl vorig jaar haar concurrent Mansly overgenomen. “Je kunt wel elke keer iets nieuws willen lanceren, maar soms is een overname veel lucratiever. Momenteel heb ik geen overnameplannen, maar pin me er niet op vast. Als er een pareltje op mijn pad komt, zal ik het zeker niet afwijzen.”

Tags

Reacties