De slimme passpiegel komt eraan

De slimme passpiegel komt eraan

Amazon heeft een patent gekregen op een spiegel die klanten moet helpen bij het passen van kleding. De spiegel maakt het mogelijk om virtueel kledingstukken te projecteren op het lichaam van degene die ervoor staat. Dat de techgigant nu ook bezig is met passpiegels, betekent dat deze technologie waarschijnlijk snel mainstream zal worden.

Het lijkt de zoveelste stap in de almaar innoverende retailindustrie. En met virtual reality dat steeds meer gemeengoed wordt, mede mogelijk gemaakt door de simpele kartonnen brilletjes van Google, wordt het bestellen van online kleding steeds minder een retourgevoelig onderwerp.

In 2009 was winkelen met je webcam al mogelijk, al bleef het – logisch voor die tijd – nog wel een simpele aangelegenheid. We schreven destijds: “Een T-shirt ziet nog niet echt je lichaamsmaten en zal dan ook niet mooi strak om je lichaam komen te hangen. Echt zien of het je staat blijft moeilijk en zou waarschijnlijk pas met een 3D-view mogelijk zijn.” Ook brillen passen voor de webcam werd destijds groots aangekondigd.

Bodymetrics lijkt op Amazon’s spiegel

Een jaar later schreven we over een nieuwe virtuele kleedkamer, waarmee je een virtueel model kan kiezen dat qua figuur het meest op jou lijkt, waarna je dat model virtueel kleding kan aandoen. In 2012 was de technologie al verder en werd tijdens techbeurs CES de software van Bodymetrics geïntroduceerd: “Met de door hen ontwikkelde oplossing kun je voor de tv staan waarna de sensoren je lengte oppikken, je taille, maar ook alle andere vormen en rondingen die jouw lichaam zo uniek maken. Nadat je een account hebt aangemaakt, kun je virtueel kleding passen van alle aangesloten webwinkels.” Dat lijkt al meer op het patent dat Amazon vorige week heeft verkregen.

In 2015 kocht Amazon de startup Shoefitr, over wiens technologie wij twee jaar daarvoor al hadden geschreven. Als de app is geïmplementeerd in een webwinkel, krijgt de klant de vraag welke schoenen hij nou draagt en welke maat hij heeft. Vervolgens wordt er een 3D-afbeelding getoond van de gewenste schoen, waarbij de kleurtjes aangeven hoe goed de schoen past met een bepaalde maat.

In tien jaar tijd grote stappen gemaakt

Al dit soort technologieën zijn natuurlijk bedoeld om het aantal retouren drastisch te verminderen. Maar waar het er in 2009 nog redelijk omslachtig en amateuristisch aan toe ging met lage-resolutie-webcams en papiertjes die je voor je lichaam moest houden, zodat er een virtueel kledingstuk op geprojecteerd kan worden, zijn we nu anno 2018 een stuk verder.

Amazon gaat nu nog een stuk verder. Mocht het patent worden omgezet in een daadwerkelijk project, dan kun je waarschijnlijk als klant een spiegel in huis nemen, waarmee je gemakkelijk kan zien of de door jou online begeerde kleding ook wel bij jou past. Door naar de spiegel te kijken, ziet de klant gelijk de kledingstukken op zijn lichaam geprojecteerd. Het traditionele rondje maken of de armen optillen om te zien of alles goed past, is daarbij geen probleem.

Met de spiegel is het ook mogelijk om klant in een bepaalde setting te tonen, bijvoorbeeld op het strand of op een feestje. Hierdoor kan de klant nog beter zien of de door hem gewenste kleding wel past bij de situatie waarin ‘ie het wil gaan dragen.

Het is uiteraard logisch dat Amazon inzet op deze technologie. Eerder introduceerde het al Echo Look, waarmee gebruikers een foto van hun outfit kunnen maken en die door het apparaat te laten beoordelen. Amazon wil vol inzetten op online fashion en ziet haar marktaandeel ook steeds meer toenemen, mede door de vele eigen (geheime) merken die het verkoopt. Maar om echt te kunnen groeien en zoveel mogelijk winst te maken, moeten de retouren omlaag. En dus moet de klant zo min mogelijk reden hebben om de bestelde artikelen terug te moeten sturen. De slimme passpiegel gaat Amazon daar zeker bij helpen. En zodra een grote speler als Amazon zoiets introduceert, zal het waarschijnlijk niet lang meer duren, voordat er ook initiatieven op de markt komen die kunnen worden gebruikt door de wat kleinere fashionspelers.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten