menu

Slechts 5% Amazon-verkopers heeft boven de 100k omzet

Volgens Amazon verkopen wereldwijd miljoenen mkb’s hun producten via Amazon. Jeff Bezos liet aan aandeelhouders weten dat meer dan 140.000 retailers via deze marktplaats de omzetgrens van 100.000 dollar overschreden. Maar hoe succesvol is dat eigenlijk? Een Duits blog vat het samen door te stellen dat dus 95% van de verkopers geen succes weet te bereiken met Amazon…

De kritische Duitse ecommerce-blog Wortfilter.de heeft de jaarlijkse brief van Jeff Bezos aan de aandeelhouders eens goed gelezen en daarin staat onder andere: “Miljoenen midden- en kleinbedrijven wereldwijd verkopen hun producten via Amazon om nieuwe klanten van over de hele wereld te bereiken (…) Meer dan 140,000 mkb’s hebben in 2017 meer dan 100.000 dollar aan omzet gerealiseerd.”

Dat zijn op het eerste gezicht hartstikke mooie cijfers. Maar Wortfilter ziet dat toch iets anders. Want als er miljoenen winkeliers op Amazon zijn en alleen 140.000 van hen weten de mijlpaal van honderdduizend dollar te bereiken, dan betekent dat dus meer dan 95 procent van alle winkeliers op Amazon mínder dan 81.000 euro omzet per jaar.

‘Kans dat starter op Amazon succesvol wordt is miniem’

Driehonderdduizend Amerikaanse retailers startten met verkopen op Amazon in 2017, in de hoop dat ze succesvol zouden worden. Maar slechts enkelen van hen zal het lukken. En als niet eens vijf procent van álle Amazon-verkopers meer dan 81.000 omzet, dan is de kans dat een starter succesvol wordt helemaal miniem. Al is dat misschien ook wat zwart-wit, want het is maar de vraag hoe groot de ambities van Amazon-verkopers zijn.

Ecommerce News interviewt regelmatig retailers die aangeven dat ze Amazon.com gebruiken om een nieuwe markt te ontdekken, prijselasticiteit te onderzoeken of om daar alleen restpartijen te verkopen. Een Amazon.com-account is wel wat anders dan een complete eigen webshop, dus vinden wij de conclusie dat 95 procent onsuccesvol is wel wat voorbarig. Maar het Duitse blog heeft wel een punt. Een ton omzet is vrij bescheiden.

Om het onsuccesvolle aspect kracht bij te zetten, maakt Wortfilter een berekening, waarbij het allerlei kostenposten zoals belasting, Amazon-fees en inkoopprijzen van die 81.000 euro afhaalt. Uiteindelijk blijft er volgens hen dan een netto inkomen van minder dan tweeduizend euro over. Per jaar.

Amazon.com regelmatig alleen voor de testcase

Dat er op die ton zelf dus geen businesscase te maken is, mag duidelijk zijn. Om succesvol te zijn op Amazon zul je meer moeten doen dan alleen je producten plaatsen tegen de gewenste verkoopprijs. Voor de meeste ondernemers is Amazon.com dus misschien geen omzetgenerator voor ondernemers, maar eerder een manier om marktonderzoek te doen.

Maar mocht je nu tijdens je zoektocht naar de ideale prijs, productomschrijving of doelgroep opeens een bestseller vinden die in een jaar meer dan honderdduizend omzet doet op het platform, wees je dan bewust dat je raak hebt geschoten. Want dan hoor jij opeens bij de 5 procent meest succesvolle Amazon-verkopers. Succes!

Tags

Reacties