menu

Sint en Kerst draaien om logistieke uitdagingen

Volgens Thuiswinkel.org kunnen webwinkels dit jaar een omzetstijging van 30 procent verwachten in december. Grootste verklaring hiervoor vormen natuurlijk die twee feestdagen: Sinterklaas en Kerstmis. Hoeveel consumenten hun cadeaus online shoppen, verschilt per onderzoek, maar duidelijk is in ieder geval dat logistiek een grote rol gaat spelen.

Zo heeft Beslist.nl vorige maand een onderzoek laten uitvoeren onder 800 consumenten. Daaruit kwam naar voren dat 54 procent van de huishoudens Sinterklaas met cadeaus viert, terwijl een net iets groter percentage (55%) cadeaus onder de kerstboom stopt.

Eén op de vier huishoudens viert beide feesten met cadeautjes. Rond deze feestelijke dagen wordt ruim 1,5 miljard euro uitgegeven, wat neerkomt op ruim 200 euro per huishouden. Een lichte stijging ten opzichte van vorig jaar. Volgens Beslist.nl zal ruim één op de tien consumenten alle sinterklaasinkopen kort voor pakjesavond doen. Deze shoppers zouden minder gefocust zijn op prijzen, maar meer op levertijden.

1 op 3 vermijdt online shoppen wegens leveringsrisico
Uit onderzoek van TomTom Telematics blijkt zelfs dat 31 procent van de consumenten afziet van het online aanschaffen van kerstcadeaus omdat ze geen risico willen lopen met bestellingen die te laat worden geleverd. En die angst is wel degelijk ergens op gebaseerd, want uit dezelfde enquête komt naar voren dat 15 procent wel eens te maken heeft gehad met een te late levering van kerstcadeaus.

Uit deze rondvraag blijkt overigens wel dat 41 procent van de respondenten van plan is om cadeaus drie weken of langer van te voren online te bestellen. Een iets andere conclusie dan het onderzoek van Beslist.nl.

Meer aandacht voor Black Friday en Cyber Monday
Ondertussen blijkt er ook steeds meer aandacht te zijn voor Black Friday (vandaag) en Cyber Monday. Deze uitverkoopperiode zou in ons land goed zijn voor een online omzet van 102 miljoen euro, zo blijkt uit onderzoek van ActiePagina.nl. Dit is een stijging van 14,6 procent ten opzichte van vorig jaar.

Op de kortingensite staan 21 retailers vermeld die stunten met Black Friday- en/of Cyber Monday-aanbiedingen. Op een andere aanbiedingensite, Pepper, staan 82 (web)winkels vermeld die iets met de uit Amerika overgewaaide uitverkoopdagen doen.

Tags

Reacties