menu

Single vrouwen zijn anders dan moeders

Dat een single vrouw minder snel online babykleren koopt en een moeder rond een uur of 5 minder tijd heeft om voor mode te surfen zal niemand verbazen. Maar de verschillen tusssen doelgroepen zijn eigenlijk veel groter dan dat.

Het is feitelijke informatie dat telkens weer terug komt maar de marketing van een webwinkel moet vlekkeloos zijn. Je moet een duidelijke afgebakende doelgroep, want een bezoeker moet in een seconde of tien geinspireerd en geinteresseerd zijn geraakt door je webwinkel. Dat lukt niet met wat algemene meuk en en een niet gerichte voorpagina. Duidelijk.

Maar dat de verschillen soms zo groot zijn kan ik me nog elke dag over verbazen. Neem nu vrouwen van een jaar of 30. Dat een moeder een ander surfgedrag heeft dan een single vrouw snap ik best. Die single vrouw zal misschien meer uitgaanskleding kopen of naar verhouding wat meer aan mode besteden. De moeder wat meer kinderkleding. Prima. Allemaal voor mij te begrijpen. Maar wist je dat bijvoorbeeld dat van vrouwen met kinderen 60% gebruik maakt van Facebook en 42% Myspace tegen 50% Facebook en 34%  Myspace bij vrouwen zonder kinderen?

Oké ik geef toe. Dit is voor ons als weblog en social media geinteresseerden interessant maar levert jou als webwinkel eigenaar geen geld op. Hoe doe je dan wel je voordeel met een specifieke doelgroep? Moeders zijn veel geinteresseerder in produkt samples bijvoorbeeld. 47% tegen 38%. Ook korting doet het beter. Moeders kijken veel vaker naar kortingcouponnen. Ze gebruiken ze ook veel vaker (40% tegen 34%). Een groot gedeelte geeft al aan dat ze er inmiddels zo mee bekend zijn dat ze verwachten dat ook bij een sterk aantrekkende economie ze gewoon kortingcoupons zullen blijven gebruiken. Bron: Mediapost.com

Mijn interesse lag voor een groot gedeelte bij het eerder genoemde social media verschil maar in alle vormen van communicatie verschilt de doelgroep. Bij informatie per e-mail geven 45% van de vrouwen met kinderen aan dat alles dat bij de lifestyle past interessant is, tegen 30% bij vrouwen zonder kinderen. 25% van moeders wil nergens mee lastig gevallen worden tegen 35% of single vrouwen.

Vrouwen met kinderen verwachten andere communicatie, prijzen, produkten en eigenlijk simpelweg een geheel andere webwinkel dan vrouwen zonder kinderen. Hoe speel jij hier op in als webwinkel?

 

 

Tags

Reacties