menu

SEOshop: Iedereen op Twitter!

SEOshop: Iedereen op Twitter!Ons viel het gisteren pas op, maar sinds november hebben ruim twintig Seoshop-medewerkers een eigen Twitter-account gekregen. Wij spraken de persoon die verantwoordelijk is geweest voor deze golf aan nieuwe twitteraars, over de achterliggende gedachte en verwachtingen hiervan.

Sjeel Koster is juridisch gezien misschien nog actief als stagiaire binnen Seoshop, maar heeft als social media-verantwoordelijke intern al voor flink wat opschudding gezorgd. Ze heeft een duidelijke visie over ontwikkelingen op het gebied van ecommerce, ziet daarin personalisatie als een van de belangrijkste trends, en denkt dat social media daarin een grote rol kan spelen. Ze heeft er binnen Seoshop dan ook eigenhandig voor gezorgd dat 23 medewerkers van Seoshop elk een eigen bedrijfsaccount op Twitter hebben gekregen, zodat die hiermee als een gezicht van het bedrijf naar buiten kunnen treden.

“Dat heb je goed gezien! Elke van de medewerkers is een expert op zijn of haar eigen terrein. De een weet veel van design, de ander van klantenservice. Allemaal bij elkaar zijn zij verantwoordelijk voor het succes van Seoshop en dat willen we op deze manier meer naar buiten brengen”, zo vertelt Sjeel ons telefonisch.

Een flinke stap natuurlijk. Om als stagiaire direct verantwoordelijk te zijn voor de social media-richtlijnen, en deze ook nog eens actief binnen het gehele bedrijf door te voeren. “Er is intern eerst veel over gesproken. Ruud Stelder, de algemeen directeur, heeft het voortouw genomen en was eigenlijk gelijk enthousiast. Vervolgens zijn we dus een stap verder gegaan. Intern zijn er enkele richtlijnen opgesteld die via Yammer binnen het bedrijf zijn gedeeld. Daarin staat precies wat er van een medewerker wordt verwacht. Natuurlijk is dit deels flexibel dus harde eisen zijn het niet, maar er wordt bijvoorbeeld wel verwacht dat er in correct Nederlands wordt gesproken om maar een voorbeeld te noemen. En natuurlijk dat men het echt een kans geeft.”

‘Plaats geen berichten die het bedrijf kunnen schaden’
Na het lezen van die richtlijnen blijkt verder dat het bedrijf van haar medewerkers verwacht dat deze niet te veel reclame zullen maken, geen berichten plaatsen die het bedrijf kunnen schaden of die de concurrentie voordeel gaan brengen. En: Alles wat je post moet waar zijn! We zullen de verschillende medewerkers eens in de gaten houden of dat ook gebeurt.

Of de medewerkers straks ook andere social media-kanalen gaan inzetten is nog niet duidelijk. Sjeel: “Daarvoor moeten we eerst maar eens zien wat Twitter ons brengt. Twitter is niet alleen handig naar buiten, maar heeft ook intern een goede functie. Het is een handig medium om te zien wat er gebeurt in je eigen vakgebied en hoeft maar weinig tijd te kosten. We gebruiken verschillende programma’s en Twitter dus niet alleen voor het versturen van tweets, maar vooral ook om alles om ons heen verder te ontdekken. Of we deze strategie straks verder uitbreiden hangt ook af van deze resultaten. Op dit moment is het nog lang niet zeker of we deze strategie letterlijk zo zullen vasthouden.”

Resultaten!
Wat er sinds november tot nu toe bereikt is, is lastig te zeggen maar intern lijkt men in ieder geval nog enthousiast. Wel nog wat onwennig, en daar wordt deze maand meer op ingegaan. Wat moet je nu op Twitter plaatsen? Heeft het wel meer- of nieuwswaarde om iets te plaatsen? En wanneer plaats je iets beter niet? “Ja, die vragen komen juist nu veel langs. We hebben duidelijke richtlijnen, maar het moet ook zelf wel zo worden ervaren.”

“Al met al is het momenteel nog een test zonder directe (omzet)doelen op zich. Het gevoel is goed en waarschijnlijk draagt het bij aan de bekendheid en waarde van het merk. Op dit moment zijn we daar vooral al heel blij mee.”

Tags

Reacties