menu

SEOshop breidt appstore verder uit

seoshop breidt appstore verder uitHet ecosysteem van SEOshop ondergaat deze week wederom een grote update. Hierdoor is het nog makkelijker geworden voor partners om apps, themes of ander losstaand maatwerk aan webwinkeliers te bieden. Hoe makkelijk dit dan precies is, vroegen wij aan de eerste betaalde app-aanbieder, Robin.

Het nieuwe ecosysteem, zoals SEOshop zelf deze omgeving noemt, is in theorie al een tijdje actief, maar bij een ecosysteem is het niet alleen de techniek, maar vooral ook het aanbod dat het levensvatbaar maakt. Aangezien de developers-API net enkele maanden oud is, is er hard gewerkt met partners, om te zien hoe het ecosysteem het beste aangeboden kon worden.

CEO SEOshop, Ruud Stelder: “We hebben het afgelopen jaar achter de schermen hard gewerkt en veel contacten gelegd met bedrijven en freelancers die koppelingen kunnen maken tussen een webwinkel en externe software, zoals boekhoudsoftware en e-mailplatforms. Hetzelfde geldt voor designers die templates voor ons kunnen ontwikkelen. We hebben nu het gevoel dat er voldoende in de pipeline zit om een goede app- en theme-store aan onze klanten te kunnen bieden”.

Net als bij de appstore van Apple of de extensies die bij open source vaak worden aangeboden, kunnen ontwikkelaars dit voortaan grotendeels zelfstandig. Bedrijven die met SEOshop willen samenwerken kunnen vanaf nu een partneraccount aanmaken en zo software (app) of template te koop aanbieden aan alle SEOshop-klanten via de app- en theme-store. Na goedkeuring plaatst SEOshop de applicatie of template in de store. In het geval van een betaalde app, ontvangt de partner een commissie van SEOshop over iedere verkochte applicatie of template. Via een eigen partneraccount kan de partner nu zelf zijn inkomsten bijhouden.

Eerste app-ontwikkelaar zeer positief
Robin, een leverancier van klantenservice-software, heeft een eerste betaalde app geschreven voor het platform. Patrick Speijers, de directeur van het bedrijf, is enorm positief. “Het technische team van Robin heeft met veel plezier aan deze interessante uitdaging gewerkt en is trots op het resultaat. De samenwerking met het team van SEOshop was prettig. De koppeling bouwen is goed te doen omdat de API logisch is opgezet, goed gedocumenteerd is en snel werkt. Het is uiteraard wel zaak dat je vooraf een goede visie hebt op wat je wilt bouwen.”

Voor Robin resulteert die visie in een app die excellente klantenservice biedt. “Wij willen het webwinkeliers makkelijk maken om snel, persoonlijk en relevant te reageren op een vraag van de klant”, geeft Patrick aan. “Om dat te bewerkstelligen biedt Robin bij de afhandeling van e-mail, webforms, Twitter en telefoon nu relevante orderinformatie uit SEOshop op intelligente wijze aan. Dankzij de developer-API is het mogelijk om alle gewenste data in een oogopslag aan de webwinkelier te bieden.”


Klik op de afbeelding voor een grotere weergave.

Alle klantendata in een oogopslag
SEOshop-webwinkeliers zien met de Robin-app, bij het ontvangen van een klantenbericht zoals bij een e-mail over een bestelling, direct alle bijbehorende orderinformatie op een overzichtelijke manier in hetzelfde scherm. De relevante orderdetails, pakbonnen en facturen van deze klant zijn direct inzichtelijk. Dat levert naast nuttige informatie ook nog eens een tijdsbesparing op omdat je de klant en order niet in je webshop meer hoeft op te zoeken.

Appstore belangrijk verkoopkanaal
“We zien de Appstore als een belangrijk verkoopkanaal voor Robin. De mobiele versie van Robin en native apps voor iPhone en iPad zijn onderdeel van het concept dat het voor het service team van de webshop makkelijk moet zijn om klanten altijd snel te kunnen beantwoorden, dus zelfs ook in de trein en ’s avonds thuis op de bank.”

Robin heeft dan ook hoge verwachtingen van de resultaten van haar app in deze nieuwe appstore, legt Patrick uit. “Gezien de waarde die onze app toevoegt voor de klantenbeleving, de klanttevredenheid, het klantenvertrouwen en de tijdsbesparing  voor SEOshop-gebruikers, is onze verwachting dat zeker 50% van hen Robin in 2013 in gebruik zal gaan nemen.”

Tags

Reacties