menu

SEOshop bereikt mijlpaal honderdste app

SEOshop heeft al een tijdje een appstore maar vooral de laatste tijd gaat het erg hard. Zo is vandaag de mijlpaal van de honderste app bereikt. Volgens Joost Brugmans, Head of Business Development, staan de bedrijven momenteel met apps letterlijk in de rij om aangesloten te worden.

SEOshop heeft al sinds 2012 een zelfbenoemd ecosysteem waarbinnen partners templates en apps kunnen aanbieden. Eind dat jaar was op dit weblog te lezen dat de appstore toen sterk in prioriteit gestegen was maar eigenlijk groeit de appstore vooral de laatste tijd erg goed. Op dit moment gaat het enorm hard en Joost Brugmans sluit niet uit dat dit jaar zelfs de 200e app bereikt kan worden. “In april zou wel eens de 110e app al kunnen worden gekoppeld. Zo snel gaat het dus,” vertelt hij bij ons bezoek aan het Amsterdamse bedrijf.

Eind dit jaar 45 thema’s in de theme-store
Niet alleen de apps doen het goed, ook de theme-store mag er zijn, als we Joost mogen geloven. Momenteel staan er daar dertig designs – of thema’s – in. Dit jaar zijn er vijf toegevoegd maar Joost verwacht dat er nog wel een groot aantal bijkomen. Er zullen er waarschijnlijk ook wel een paar verdwijnen, zo zijn designs die slecht mobiel scoren niet meer houdbaar, denkt hij. Met de opruiming en nieuwe designs samen verwacht hij het jaar af te sluiten met een stuk of 45 designs.

Die partners kunnen goed geld verdienen als zo’n design, of een app in de appstore goed draait. Maar lopen ze ook binnen? “Zeker,” vertelt Joost vol vertrouwen. “Natuurlijk zijn er ook apps die minder of nog niet gebruikt worden, dus niet elke appbouwer is er rijk van geworden maar we hebben al €465.000 uitgekeerd aan partners. Dat zijn pure appstore-verdiensten dus maatwerk die enkele grote klanten hebben uitgevoerd valt daar niet onder. Met name middelgrote webshops maken gebruik van de appstore, echt grote klanten kiezen toch veel voor maatwerk.”

“De apps zijn een extra inkomstenbron maar wat voor ons misschien nog wel belangrijker is, is dat ze zorgen dat onze klanten eigenlijk nooit meer hoeven over te stappen. Door de apps bieden we een omvangrijkere webwinkelsoftware dan welke dan ook. Ons aanbod is completer geworden en dat zien we direct terug in het type klant dat nu voor ons kiest en in het afnemende aantal klanten dat uiteindelijk besluit over te stappen naar een andere aanbieder.”

Op de vraag of dat een reden is om nog meer shops binnen te halen reageert Joost laconiek. “Persoonlijk is dat geen prioriteit voor mij. Als klanten blijven en groeien, dan groeien wij automatisch mee. Verder versterkt de appstore onze relatie met partners en als ik de nieuwe partijen zie die nu voor ons kiezen, dan zie ik daar meer potentie in op de langere termijn dan het denken in aantallen klanten.”

De appstore is verreweg het populairst onder Nederlandse gebruikers. Daar gebruikt meer dan tweederde van de klanten één of enkele apps. Gemiddeld gebruikt een webwinkel die apps installeert ongeveer twee apps. De bestlopende apps worden momenteel door zo’n duizend klanten gebruikt dus met zo’n 8500 klanten is er niet één app te noemen die opeens daar enorm uitspringt. Populaire apps zijn o.a. LoyaltyLion, al heeft die recent zijn tarieven aangepast. Ook Yotpo en Justuno doen het goed. Verder zijn het veel gangbare apps zoals WebwinkelKeur voor reviews of de app die de koppeling met Exact Online mogelijk maakt.

Reacties