menu

SenNetShop.be: ‘Hoe groter je bent, hoe makkelijker alles wordt’

Het goed met SenNetShop.be. Wat in 2001 begon als een kleinschalig initiatief is anno nu uitgegroeid tot een groot bedrijf dat tienduizenden klanten bedient. Ook is SenNetShop.be de eerste Belgische webshop die de service ‘voor 23 uur besteld, morgen in huis’ aanbiedt. Om de groei bij te kunnen benen, moest de onderneming verhuizen naar een veel groter magazijn. In Active Ants vond eigenaar Pascal Vyncke de juiste partner.

Ondernemen is niet nieuw voor Pascal. In 2000 bedacht hij op 14-jarige leeftijd SeniorenNet.be. “Van jongs af aan heb ik de drang om vernieuwend te zijn. Mijn grootmoeder vroeg mij vaak om dingen op te zoeken op het internet. Toen bleek dat er geen goed platform was voor deze doelgroep besloot ik om zelf een seniorenwebsite op te zetten. Sinds de oprichting in maart 2001 groeit de site nog iedere dag. Ook de online winkel SenNetshop.be heb ik in 2001 opgericht. Tot twee jaar geleden was er nog niet veel animo voor, waarschijnlijk omdat online shoppen nog niet heel erg was ingeburgerd bij de doelgroep. Inmiddels is de shop booming. We waren vorig jaar al verhuisd naar een veel groter magazijn, maar ook daar groeiden we snel uit.”

‘De afstand maakt voor mij niet uit’
Dat de voorraad en de verzending van een Belgische webshop nu wordt verzorgd vanuit Nieuwegein klinkt niet heel voor de hand liggend, maar volgens Pascal zijn landsgrenzen en afstanden relatief. “Ons kantoor zit in Brussel. Ik had ook kunnen kiezen voor een Nederlands bedrijf dat net over de grens zit, maar de afstand maakt voor mij niet uit. Het gaat om het gevoel dat ik bij een logistieke partner heb. De heren van Active Ants heb ik ontmoet op de Webwinkel Vakdagen in Utrecht en de geest van het bedrijf sprak me meteen aan. Active Ants is niet alleen in staat om snel te leveren, ook het persoonlijke contact vind ik erg fijn.”

Dat Pascal niet met een Belgisch bedrijf in zee zou gaan, stond voor hem meteen vast. “Veel Nederlandse webshops richten zich ook op België en zij kunnen wel snel leveren. Natuurlijk zijn er in België plannen om nachtwerk in de ecommerce-sector mogelijk te maken, maar zover is het nog lang niet. Het kan nog wel twee jaar duren voordat de Belgische ecommerce op het niveau zit als die van Nederland, daar wil ik niet op wachten. Mijn klanten ook niet trouwens, de Belgische consument is enorm ongeduldig.”

SenNetShop.beBeter zijn dan de concurrent
Voor Pascal is de samenwerking met Active Ants heel logisch, maar sommige leveranciers moeten even wennen aan het feit dat ze in Nederland moeten leveren. “Het duurt nu wat langer voordat de producten in het magazijn zijn, maar wanneer de items eenmaal daar zijn gaat het snel. Elke ochtend brengen bPost, PostNL, DHL, UPS en GLS alle leveringen. ’s Avonds halen dezelfde partijen al onze zendingen weer op.”

De meeste traffic krijgt Pascal via SeniorenNet.be. “Het is vooral mond-tot-mondreclame. Onze prijs-kwaliteitverhouding is al erg goed, maar voor SeniorenNet-leden doen we er nog een schepje bovenop. Omdat we geen dure winkelpanden hebben en met relatief weinig mensen werken, kunnen we veel geld besparen. En ook onze klanten dragen hun steentje bij. Hoe meer zij kopen, hoe beter wij kunnen onderhandelen. Ik probeer altijd net iets beter te zijn dan mijn concurrent, zowel qua prijs als qua service. SenNetshop is bijvoorbeeld één van de eerste shops waarbij het mogelijk is om direct met een medewerker te chatten. En eind dit jaar hoop ik same-day-delivery aan te kunnen bieden in Nederland en België. Maar bovenal wil ik nog groter worden. Want hoe groter je bent, hoe beter je kunt onderhandelen.”

Tags

Reacties