SendCloud: ‘Nu vol inzetten op Duitsland’

SendCloud: ‘Nu vol inzetten op Duitsland’

Op 11 mei opent SendCloud officieel haar nieuwe kantoor met een heuse office-warming, maar wij spraken vandaag vast met het bedrijf om te horen waarom deze nieuwe bedrijfsruimte zo hard nodig was. Dankzij recent opgehaald kapitaal is het bedrijf in een nieuwe groeiversnelling geraakt waarbij het momenteel Duitsland snel wil veroveren.

SendCloud is opgericht in 2012 door drie ondernemers met eigen webwinkelervaring en de ideologie dat de logistiek, met name bij kleinere spelers, beter kon. Begin 2015 stapte Sanoma Ventures in het bedrijf. Naar eigen zeggen om een Europese groeiambitie waar te kunnen maken al bestaat een jaar later het klantenbestand nog altijd grotendeels uit Nederlandse webwinkels en is het bedrijf alweer een investeringsronde verder. Tijd voor ons om oprichter Rob van den Heuvel te vragen hoe het gaat.

‘Een op de vijf is een Belgische webshop’
“We wilden sneller groeien dan de markt en keken daardoor snel naar het buitenland,” zo bevestigt Rob van der Heuvel aan Webwinkel Weblog. “Maar de groei in ons eigen land bleek het afgelopen jaar veel groter dan we vooraf hadden ingeschat. Ontwikkelingen als onze recente samenwerking met Fadello bijvoorbeeld, hebben grote klanten opgeleverd. Ons klantenbestand is breder geworden en mede daardoor kijken we terug op 2015 als een bijzonder goed jaar van groei. Even ruw geschat zaten we dicht bij de twee miljoen pakketten die via onze software zijn verstuurd.”

“Dat neemt niet weg dat de buitenlandambities onverminderd blijven staan, en we nog eens op zoek zijn gegaan naar investeerders om dat te realiseren. In België zijn we al sterk gegroeid. Inmiddels komt daar zo’n twintig procent van onze klanten vandaan en ook zijn we ver met onze voorbereidingen voor Duitsland. Naast Eindhoven, waar zo’n 24 mensen zich bezighouden met techniek of de Nederlandse en Belgische markt, openen we gelijk ook een nieuw kantoor in München. Momenteel zijn er daar vijf mensen, inclusief ikzelf, vol op de Duitse markt gezet. Door het nieuwe groeikapitaal kunnen we daar grote stappen maken.”

“Of we de nieuwe investeerders nodig hadden vanwege de ontwikkelingen bij Sanoma Ventures? Nee, dat heeft op ons geen invloed gehad. Sanoma Ventures heeft destijds een minderheidsbelang gekocht en is net als wij van mening dat het verkoopmoment van die aandelen nog niet is aangebroken. De nieuwe investeerders bieden dus nieuw extra kapitaal voor de Duitse groei. En om je een beeld te geven hoe het met ons gaat; ondanks Sanoma Ventures en de nieuw toegetreden investeerders hebben wij als drie oprichters gelukkig nog altijd een mooi meerderheidsbelang in het bedrijf.”

‘Over anderhalf jaar weer winstgevend’
SendCloud is in Nederland hard gegroeid doordat het de volumekorting van een groepscontract kon delen met kleinere spelers. In Duitsland wil het bedrijf het anders aanpakken. “Spelers als DHL en DPD bieden daar al snel goede tarieven en hebben de logistiek prima op orde. Onze meerwaarde daar ligt hem meer op het softwarematige vlak. Daar denken wij het verschil te kunnen maken. We gaan Duitsland dus ook niet veroveren met betere tarieven voor het verzenden maar richten ons gelijk op wat grotere spelers. Dankzij deze groeiambities was er nu weer extra kapitaal nodig, maar de verwachting is dat dit de laatste of op één na laatste ronde was. Zodra Duitsland op stoom raakt denken we op eigen kracht de rest van Europa te kunnen veroveren.”

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten