Sendcloud lanceert betaalde retouren

Sendcloud lanceert betaalde retouren

Samen met Mollie introduceert Sendcloud de oplossing Betaalde Retouren. Hiermee kunnen consumenten via het retourportaal van Sendcloud hun retourlabel betalen, die daarna door Mollie financieel wordt verwerkt. De functie is vanaf vanmiddag beschikbaar voor Sendcloud-gebruikers die minimaal vierhonderd pakketten per maand versturen.

Nederlanders zijn kampioen retourneren. Het verwerken van retouren, en de bijbehorende retourkosten, is voor veel webwinkeliers dan ook een tijdrovend karwei. Zeker als ze de retourkosten handmatig in mindering moeten brengen bij de terugbetaling aan de klant. Door consumenten automatisch hun retourkosten te laten betalen, kan dit proces worden versneld.

Functie kan altijd worden aan- en uitgezet

Laura Steenmetz, PR Specialist Benelux bij Sendcloud, vertelt dat zo’n veertig procent van de retourportaal-gebruikers een return fee heeft ingesteld. “Vanuit hen kregen we het verzoek om deze betalingen te automatiseren.” Tijdens een gezamenlijk webinar van Sendcloud en Mollie, vandaag om 12.00 uur, wordt de oplossing gedemonstreerd. Daarna gaat de functie live.

40% gebruikers hanteert return fee.

Betaalde retouren is beschikbaar vanaf het Sendcloud Large-shop abonnement (vierhonderd tot duizend pakketten per maand). Steenmetz vertelt dat de functie ieder moment kan worden aan- en uitgezet. Verder kunnen gebruikers met behulp van retourregels aangeven welke voorwaarden gelden voor een bestelling. Hierdoor kunnen bijvoorbeeld specifieke artikelen worden vrijgesteld van retourkosten.

Oplossing ook voor internationale retouren

Het is (nog) niet mogelijk om een drempelbedrag in te stellen voor de betaalde retouren. Wil je uitsluitend retourkosten rekenen voor orders onder een bepaald bedrag, dan zal je dit voorlopig handmatig moeten aanpassen. Wel kun je ervoor kiezen om betaalde retouren uit te schakelen voor Nederland, maar wel toe te passen voor internationale retouren. De hoogte van de retourkosten kun je per land instellen.

Retourlabel downloaden na betaling.

Consumenten kunnen hun retourlabel pas downloaden op het moment dat de betaling is geaccepteerd. Achterafbetaalmethodes als Klarna en Afterpay zijn hierdoor uitgesloten. Creditcardbetalingen worden wel geaccepteerd. Naast populaire Nederlandse methodes kunnen retourlabels onder meer worden gekocht met Bancontact, Sofort en EPS.

Linda

Linda

Linda de Vries werkt sinds 2015 bij Zietuwel, waar ze zich hoofdzakelijk bezighoudt met interviews voor Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Linda

Gerelateerde berichten