menu

Scoren Ajax, PSV of FC Twente online?

Vrijdag begint de voetbalcompetitie weer. Dan strijden achttien teams om het felbegeerde kampioensschap. Teams als Ajax, PSV en FC Twente worden de meeste kansen toegedicht. Maar scoren zij ook met hun webwinkels? Wij gingen op onderzoek uit en vonden de onbetwiste landskampioen!

Ajax
De kampioen van vorig jaar kan rekenen op een grote fanschare, veelal opgebouwd halverwege de jaren negentig. Waar Feyenoord 1,6 miljoen fans heeft in Europa en PSV het moet doen met 1,3 miljoen aanhangers, daar kan Ajax in Europa rekenen op zo’n 6,5 miljoen fans. Geen wonder dat de club uit Amsterdam veel inzet op de merchandise. In de fraai vormgegeven webwinkel, waarvoor gebruik wordt gemaakt van het 4net eCommerce Platform, treffen we haast elk denkbaar fanartikel aan. Variërend van de recente kampioenslijn tot artikelen met het oude logo, badkleding en babyartikelen. Het is zelfs mogelijk om Ajax-washandjes of een gouden hanger ter waarde van 425 euro in huis te halen.

FC Twente
Ook de runner up van het afgelopen seizoen weet hoe het artikelen online moeten aanbieden. Niet zo gek als je je bedenkt dat de club uit Enschede een van de eerste teams was die online ging. In 1998 zonden ze al een livewedstrijd uit via internet. Anno 2011 doen ze goede zaken met hun door rood omgeven Magento-shop. De Tukkers bieden net iets andere items aan die we gewend zijn van voetbalteams. Zo kun je een beachsetje, teenslippers, behang, dartflights en douchegel kopen. Maar ook zwembandjes, onderzetters en een hondenriem behoren tot de mogelijkheden!

PSV
Ook PSV maakt online gebruik van Magento als webwinkelsoftware. De fanstore verkoopt in tegenstelling tot bovenstaande concurrenten ook voetbalschoenen, van kledingsponsor Nike die veelvuldig voorkomt in het assortiment. Verder zien we de gebruikelijke fanartikelen: sjaaltjes, ballen, dekbedden en veel kleren.

Feyenoord
De webwinkel van Feyenoord is gemaakt door hetzelfde bedrijf dat de PSV-fanshop levert. De Rotterdammers verkopen geen schoenen, maar bieden daarentegen wel al het andere aan dat je mag en kan verwachten in een voetbalfanshop. Maar ook kinderservies, golfballen, een mini-spelersbus en stickers; je vindt het allemaal in het Rotterdamse rood-wit. Onze aanrader? De retro-bal.

 

Niet alleen Ajax, FC Twente en PSV scoren online
Bovenstaande clubs hebben door hun sportieve en financiële resultaten in principe de grootste klantenkring en stoppen daardoor veel tijd, moeite en geld in hun webwinkels. Maar ook in de subtop of de klasse daaronder wordt er door voetbalclubs online verkocht. Die webwinkels zien er alleen net wat minder imposant, aantrekkelijk of groots uit.

Zo komt de donkere webwinkel van Vitesse nogal somber over. De relatief kleine thumbnails maken de site er ook niet aantrekkelijker op. Met het aanbod is op zich niks mis, maar waarom is er een categorie ‘trainingscollectie’, als die helemaal geen producten bevat?

Willem II’s fanshop is onderdeel van een groter geheel, voetbalshop.nl, en heeft daardoor ook een weinig aantrekkelijke en moeilijk vindbare url. De webwinkel van FC Utrecht heeft vorige maand zijn deuren geopend. de gebruikelijke t-shirts en kleding, maar ook veel soorten glaswerk, een spaarvarken, baby-artikelen en schoolspullen.

Met het onaangepaste logo van Magento als favicon poogt ADO Den Haag via hun webshop fanartikelen aan de man te brengen. De webwinkel oogt ietwat amateuristisch, met caps lock-berichten, zelfgenomen foto’s en weinig aantrekkelijke lettertypes. Gemiste kans.

 

FC Groningen maakt ook gebruik van Magento, populaire software bij de voetbalploegen blijkbaar, en heeft de software duidelijk beter ingezet dan de Hagenaren. Het biedt weliswaar het standaard aanbod aan, maar heeft per categorie een leuke, zelfgemaakte banner geplaatst. Ook verkoopt het online als een van de weinige Eredivisieclubs een mobiel abonnement.

NAC heeft een leuke webwinkel, die vooral is gericht op de verkoop van kleding. Al het andere is bij elkaar gestopt in de categorie ‘accessories’.

Op de startpagina van AZ’s webwinkel zien we allereerst veel tekst. Daarboven staan gelukkig de artikelen waar het om draait. De Alkmaarders hebben als enige club een categorie die ze ‘speelgoed’ noemen, maar hierin zien we bekende merchandise: mini-balletjes, dartflights en mini-spelersbussen. AZ heeft met ‘Waaghalzen’ ook een aparte categorie gewijd aan Herry en Berry, de mascottes van AZ Juniorclub De Waaghalen, de jeugdfanclub van AZ.

Het grote nadeel van de webwinkel van Roda JC is dat wanneer je op een categorie hebt geklikt, het menu links verdwijnt en je enkel via het zogeheten kruimelpad bovenaan weer op de homepage terechtkomt. Desalniettemin heeft de club uit Kerkrade een fraai aanbod aan diverse producten.

VVV Venlo heeft een weinig indrukwekkende webshop
in lelijk geel. De webwinkel ziet er verder op zich niet verkeerd uit,
maar toch zal deze club nooit de kampioen onder de voetbalwebwinkels
worden. Tot de nacompetitie hoeft het voor de ploeg echter niet te komen.

De nacompetitie
Verliezen is natuurlijk nooit leuk. In de Eredivisie kan het zelfs leiden tot degradatie. Daarvoor komen ook in het webwinkelkampioenschap helaas meerdere teams in aanmerking. Als het neerkomt op webwinkels moeten we helaas vaststellen dat Heracles niet meedoet om de prijzen. De fanshop nodigt niet echt uit tot lekker rondkijken. Binnenin is het niet veel anders. De foto’s zijn niet te vergroten en de webshop bevat wel erg veel tekst. 

Maar Heracles heeft in ieder geval een webwinkel. De online fanshop van De Graafschap is (tijdelijk) gesloten, dus de superboeren doen sowieso niet mee in de webwinkelstrijd. Op de website van Excelsior staat er wel een link naar de fanshop,
maar schijn bedriegt. De afgebeelde artikelen zijn enkel via mail, post
of de fysieke winkel van de supportersvereniging te kopen. En als we op ‘fanshop’ klikken op de website van NEC, komen we op een pagina terecht over de stenen fanshop van de Nijmegenaren. Een online winkel vinden we helaas nergens.

En dan uiteindelijk, de kampioen…
Uiteindelijk kan er, net als in de Eredivisie, maar een de beste zijn. Dat is in de webwinkelcompetitie geen gevestigde club als Ajax, PSV, FC Twente of Feyenoord, maar outsider SC Heerenveen! De Friezen mogen niet alleen trots zijn op hun fraaie website, ook de webwinkel, liefkozend op z’n Fries ‘feansjop’ genoemd, is een ware kampioen. De webshop is duidelijk vormgegeven, biedt voldoende betaalmogelijkheden en heeft een gevarieerd aanbod. Daarvoor willen we best bijna zeven euro aan verzendkosten betalen…

 

Tags

Reacties