Schoenenzaken: ‘jaaromzet 2020 nu in één maand gehaald’

Schoenenzaken: ‘jaaromzet 2020 nu in één maand gehaald’

Sinds het sluiten van de winkels in december moeten veel retailers het hebben van hun webshop. Ook Joël Timmerman en zijn compagnons van Schoenenzaken moesten harde keuzes maken om genoeg orders binnen te krijgen. Ecommerce News sprak Joël over de groei van zijn webshop.

Vier jaar geleden richtten Joël en zijn compagnons Schoenenzaken op en openden ze twee winkels in Zwolle en Groningen. Met hun exclusieve schoenen richten ze zich op het duurdere segment. “We richten ons op werkende mannen, tussen de 25 en 60 jaar oud. Ze willen graag passen en voelen, daarom ligt de voorkeur van onze klant bij fysieke winkels”, vertelt Joël.

‘Sluiten winkels rond de feestdagen haalde wel wat uit’

Het sluiten van alle non-essentiële winkels in december zorgde ervoor dat ook Joël en zijn compagnons flink wat omzet misliepen. “De rest van 2020 konden we wel wat aanmodderen, maar het sluiten voor de feestdagen haalde wel wat uit. De wintercollectie was al binnen en de laatste rekeningen van leveranciers moesten betaald worden.”

Om dit op te lossen ging de focus, die normaal gesproken op fysieke winkels lag, naar de webshop. “We hadden al een flink bereik via sociale media, maar tot nu toe gebruikten we dat om klanten naar de winkels te krijgen. Daarom besloten we een online actie op te zetten: op een groot deel van het assortiment kregen klanten nu 50 procent korting.”

Daarnaast plaatsten ze op LinkedIn een bericht over deze keus en over de stand van zaken, wat al snel werd opgepikt. Ze werden genoemd in een bericht van NOS en ook het LinkedIn-bericht zelf werd veel gedeeld.

In één week kregen we al 800 bestellingen binnen.

Sindsdien loopt het storm in de webwinkel. “We hoopten op zo’n 50 tot 100 bestellingen, maar we hebben in één week al 800 bestellingen gehaald. Het hele vorige jaar maakte de webshop een omzet van ongeveer 125.000 euro, dat halen we nu in één maand.”

Socialmedia-bereik

De bestellingen zijn voornamelijk afkomstig van nieuwe klanten. “Je bouwt als bedrijf al snel een klantenbestand op, maar die raakt op een gegeven moment ook verzadigd. Om nieuwe klanten te bereiken moet je zorgen dat jouw community ook andere communities kan bereiken. Ik zie dat veel andere webshops daar nu tegenaan lopen.”

De transparantie waarmee Joël sprak over hoe het er met Schoenenzaken voor staat, leverde veel positieve reacties op in zijn netwerk. “In de afgelopen jaren hebben we ervoor gezorgd dat onze klanten ook veel van ons persoonlijk zagen op sociale media, hierdoor waren ze meer geneigd om het bericht nu te delen.”

Hoog serviceniveau bewaren

De nieuwe focus op de webshop en de reacties hierop laten volgens Joël zien dat hier nog meer potentie in zit. “Gelukkig bestond de webshop en de bijhorende infrastructuur al, maar de drukte van afgelopen week laat zien dat er nog veel te verbeteren valt. Onze klanten zijn gewend aan een hoog serviceniveau in de winkels, die ervaring willen we hen ook online bieden.”

Nieuwe webshopfuncties leveren hetzelfde serviceniveau op als wat klanten gewend waren.

De komende tijd buigt het team zich dus over het verhogen van het ordervolume, terwijl het serviceniveau ondertussen net zo hoog blijft. Klanten zijn bijvoorbeeld gewend aan advies in de winkel, wat Schoenenzaken nu online aanbiedt.

Schoenenzaken heeft een livechatfunctie toegevoegd.
Schoenenzaken heeft een livechatfunctie toegevoegd.

Na het plaatsen van een order belt het team de klant. “In dat gesprek vragen we hen of ze ervaring hebben met het merk dat ze besteld hebben. Op basis van het advies uit dat gesprek sturen we sommige klanten een halve maat groter of kleiner dan wat ze besteld hebben. De klant waardeert die service.”

Ook heeft de webshop sinds deze week een livechatfunctie en experimenteert het team met spraakelementen bij producten in de webshop. “Klanten hebben geen zin om uitgebreide productinformatie te lezen. Daarom willen we nu een knopje toevoegen dat hen in drie zinnen iets vertelt over de pasvorm en achtergrond van het merk. Op die manier hopen we ook het aantal retourzendingen laag te houden.”

Uitbesteden in de toekomst

Dankzij het hoge aantal bestellingen dat nu binnenkomt krijgt Schoenenzaken weer de ruimte om verder te kijken. “We wilden de komende tijd al de webshop verbeteren, daar hebben we nu weer de mogelijkheden voor. Met deze ontwikkeling durven we zelfs nog verder te kijken en gaan we ons marktaandeel vergroten en ons bereik landelijk uitbreiden.”

Tot die tijd werkt het team zeven dagen per week hard door om alle bestellingen de deur uit te krijgen. Het inpakken en verzenden doen ze nu zelf. “Mocht de webshop in dit tempo verder groeien, zullen we ook gaan kijken naar uitbesteden.”

Pleuni

Pleuni

Pleuni werkt sinds 2019 bij Zietuwel, waar ze nieuwsberichten schrijft voor Ecommerce News en Ecommerce News Europe.

Bekijk alle berichten van Pleuni

Gerelateerde berichten