menu

Sanoma neemt belang in SB Commerce

Sanoma neemt belang in SB CommerceSanoma Media gaat zich meer en meer op de wondere wereld van webwinkels storten. Het heeft nu een belang genomen in ecommerce-organisatie SB Commerce. En daarmee versterkt de Nederlandse uitgever haar positie in de ecommerce-wereld.

Sanoma had eerder al een belang genomen in onder andere Fashionchick, en Kieskeurig en Startpagina overgenomen. Met een belang in SB Commerce wordt nu verder in het domein ‘home deco’ geïnvesteerd. “E-commerce is een groeimarkt waar we kansen zien met ons bestaande portfolio. Door onze ervaringen in het genereren van leads (Startpagina.nl), prijsvergelijken (Kieskeurig.nl) en rubrieksadvertenties (Autotrader) hebben we veel kennis opgebouwd rondom het aanbieden van relevante online content”, aldus Sander ten Dam van Sanoma Media.

Samenwerkingen en overnames

“Nieuwe Sanoma-brede ecommerce-initiatieven krijgen steeds meer vorm. Succesvolle sites worden uitgerold naar andere landen, sites gaan verder de funnel in, we gaan samenwerkingen aan en doen acquisities. Een belang in SB Commerce, eigenaar van onder andere webwinkel voor-thuis.nl, is dan ook een logisch gevolg,” aldus Ten Dam. Het in Amersfoort en Leiden gevestigde SB Commerce is een zogeheten ‘full service’-ecommercebedrijf dat ruim vijftig webwinkels in beheer heeft en vooral een groot bereikt heeft in woonartikelen, gadgets en cadeaus.

Impuls voor de woonmarkt
“In de huidige media en woonindustrie zien we bij onze consumenten, die we bereiken met onze print, online producten en events, een duidelijk nieuwe behoefte ontstaan. En dat geldt ook voor onze business partners”, zo legt Ard Siekerman, uitgever home deco bij Sanoma Media uit. “Door het belang in SB Commerce en samenwerkingen met onze zakelijke partners binnen de (r)etail kunnen we de woonmarkt een krachtige impuls geven.”

Sanoma Media blijft ondertussen maar niet stilzitten. De verwachting is dat in de komende maanden meer nieuwe ecommerce-initiatieven zichtbaar worden. Vorige week nog stak het investeringsfonds van Sanoma nog geld in start-up Peerby, waarbij spullen uit de buurt geleend of uitgeleend kunnen worden. Overigens is niet alles rozengeur en maneschijn bij het bedrijf. Door ‘wel heel snel wijzigende omstandigheden’ kondigde de uitgever begin deze maand aan in kosten en titels te moeten snijden, waardoor het pas vanaf 2014 weer groei ziet.

Tags

Reacties