Sana Commerce opent kantoor in Dubai

Sana Commerce opent kantoor in Dubai

De plannen die Michiel Schipperus, directeur van Sana Commerce, begin dit jaar presenteerde aan zijn medewerkers waren ambitieus. Voor 2020 doet hij daar graag nog een schepje bovenop. “In ons doel om het klantenbestand in tien jaar te vervijftienvoudigen, gaan we steeds meer voor lokaal leiderschap”, aldus de CEO, die in februari een kantoor in Dubai opent.

“Als softwarebedrijf opereren we in een wereldwijd speelveld. Dit biedt de nodige kansen, maar ook beperkingen”, vertelt Michiel tijdens ons bezoek aan het Rotterdamse hoofdkantoor. De grootste uitdaging is om op alle markten te scoren. “We kunnen het ons niet permitteren om bepaalde markten (nog even) links te laten liggen, simpelweg omdat de concurrent ons dan voor is.”

‘Begin februari lokale aanwezigheid in Dubai’

Op dit moment is Sana Commerce naar eigen zeggen op vier schaakborden serieus aan het schaken. Zo investeerde Michiel het afgelopen jaar veel in Noord-Amerika, aangezien dit al een tijdje de grootste groeimarkt is. Collega Tim Beyer verhuisde eerder dit jaar naar New York om daar het Amerikaanse team – dat inmiddels uit ruim 25 mensen bestaat – lokaal te kunnen leiden. “We zijn er al met 65 procent gegroeid.”

Ook Latijns-Amerika – waar Sana al een kantoor had – blijft een belangrijke groeimarkt. Net als Duitsland en Engeland. Duitsland wordt vooralsnog vanuit Rotterdam aangestuurd, maar in Manchester is collega Jeroen Kuppens als lokaal verantwoordelijke aangesteld. Het volgende land waarop Sana Commerce zich gaat focussen is Dubai. “Begin februari openen we daar een kantoor. Enerzijds omdat het een interessante markt is, anderzijds omdat de locatie strategisch handig is.”

‘Honderd nieuwe medewerkers aangenomen’

Wat ook meespeelt is dat het voor de medewerkers een leuke plek is om een aantal jaar te bivakkeren. Het aantrekken en behouden van medewerkers vormt een belangrijk thema binnen het bedrijf. “Net als elk ander softwarebedrijf hebben wij te maken met schaarste in de IT.” Door buitenlandse kantoren te openen, kan Sana Commerce niet alleen de klanten lokaal bedienen, ook kan het lokaal techtalent aan zich binden.

De strategie lijkt te werken, want waar het bedrijf vorig jaar nog 251 fte op de loonlijst had, is dit uitgegroeid tot 350 fte. Ongeveer een derde hiervan houdt zich bezig met productontwikkeling. “Dit lijkt veel, maar het is geen overbodige luxe”, zegt Michiel, die zich al sinds de start in 2011 focust op de b2b-branche.

‘10.000 klanten in 2030’

In ons interview van vorig jaar gaf Michiel aan te mikken op 250 extra klanten. Zoals het er nu uitziet zullen dit er dit jaar ruim tweehonderd zijn. Iets onder de doelstelling dus, maar Michiel lijkt hier zeker niet ontevreden over. “Het aantal nieuwe klanten is iets minder hard gegroeid dan verwacht, maar het zijn gemiddeld gezien grotere spelers dan waar we op hadden ingezet.”

Bovendien is het bedrijf goed op weg om de langetermijndoel te halen. “Voor volgend jaar staat het streven op minimaal 260 nieuwe klanten”, zegt hij. De versnelling die nodig is om het einddoel te halen – minstens tienduizend klanten in 2030 – moet onder meer uit het Saas-platform komen, dat Sana Commerce vorig jaar introduceerde.

Linda

Linda

Linda de Vries werkt sinds 2015 bij Zietuwel, waar ze zich hoofdzakelijk bezighoudt met interviews voor Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Linda

Gerelateerde berichten