menu

Samenwerken met de concurrent

webwinkels die samenwerkenHet lijkt misschien raar, om bezoekers van je website door te verwijzen naar je offline concurrent. Maar voor sommige webwinkels werkt samenwerken wel, en misschien is het ook voor jou het overwegen waard.

Sommige internetters zijn geen online shoppers. Ze kopen liever offline, willen een product eerst zien voordat ze het aanschaffen en zijn niet snel over te halen om toch online te kopen. Vooral grotere, duurdere producten als meubels en elektronica kopen deze consumenten niet online.

Toch bezoeken ze wel webwinkels. Om onderzoek te doen naar producten, prijzen te vergelijken en eens te kijken wat er zoal te krijgen is. Als ze weten wat ze willen gaan ze op zoek naar een offline winkel die dezelfde of een soortgelijke bank, eettafel of televisie verkoopt.

Dit soort bezoekers zullen jou als webwinkelier niets opleveren. Ze zullen toch niks kopen van je, maar komen enkel om zich te oriënteren op een offline aankoop. Dus waarom dan niet op een andere manier aan deze bezoekers proberen te verdienen?

Samenwerken kan geld opleveren!
Dat dacht ook Furniture.com, een Amerikaanse online meubelzaak die veel bezoekers met lege handen weer zag vertrekken. En dus besloot de webwinkel om hun vijanden tot vrienden te maken en zo nog een graantje mee te pikken van bezoekers die niet online maar wel offline kopen. De webwinkel werkt nu samen met meubelzaken in de omgeving, en wijst bezoekers die enkel rondkijken en telkens weer producten in hun winkelmandje stoppen maar deze niet kopen, op offline winkels waar ze hetzelfde of een gelijkend product kunnen kopen. De meubelzaken betalen Furniture.com voor elke aangebrachte klant.

Inmiddels heeft Furniture.com deals met meer dan 100 offline meubelwinkels, en om aan te tonen dat het werkt biedt het nieuwe partners vaak aan om bezoekers enkele weken gratis door te verwijzen naar hun winkel. En het werkt, beter dan bijvoorbeeld adverteren, omdat consumenten die door Furniture.com worden doorverwezen al een stapje verder zijn in het aankoopproces en daadwerkelijk aankoopbereid zijn.

Soms heeft het dus wel degelijk nut om samen te werken met de concurrent. In plaats van krampachtig te blijven proberen om bezoekers die niet kopen tot klanten te maken behaal je zo toch omzet uit deze ‘kijken-kijken-niet-kopers’. Webwinkeliers staren zich vaak blind op zoveel mogelijk verkopen aan klanten, terwijl er soms flink wat opbrengst zit in een andere, onverwachte hoek.

Zelf offline ervaren wat samenwerken jou kan brengen? Over samenwerken met partners en concurrenten wordt op woensdag 8 december de ‘Manifestatie over het nieuwe samenwerken’ gehouden in Utrecht. Tijdens deze dag behandelen verschillende ondernemers hun ervaringen.

Tags

Reacties