Same-day-delivery bijna even duur als standaard pakketpost

Same-day-delivery bijna even duur als standaard pakketpost

Het zal niet lang meer duren of same-day-delivery kost evenveel als standaard pakketpost. Althans, die vlieger gaat op voor Zalando, dat hier meer over vertelde tijdens de beleggersdag afgelopen dinsdag. Same-day-delivery levert het Duitse fashionbedrijf ook nog eens extra herhaalaankopen op.

Het lijkt er dus op dat Zalando nog meer zal investeren in same-day-delivery, waarbij consumenten hun bestellingen dezelfde dag nog in huis hebben. De van origine online verkoper van kleding, schoenen en accessoires profileert zichzelf dan ook steeds meer als een logistieke speler voor diezelfde fashion-industrie.

‘Fashion moet weer stromen als water’

Tijdens de afgelopen beleggersdag hield Jan Bartels, vicepresident Logistics, een presentatie met als veelzeggende titel “Het fashion-fulfilmentnetwerk van de toekomst” [pdf]. Daarin maakte Zalando bekend dat ze fashion willen laten ‘stromen als water’. In de logistiek is het nu zo dat er nogal wat frictie plaatsvindt tussen het bekijken van kleding, het uitpakken en het al dan niet terugsturen van de spullen. Vooral het moeten wachten op de bezorging en het wachten totdat een retour is afgehandeld zorgen voor dalingen in de shop-ervaring.

Frictie tijdens online bestelling

Volgens Zalando zijn vervoersnetwerken tegenwoordig eerder hard als ijs dan vloeibaar als water. Na een bestelling, wordt de order gepickt in het Zalando-magazijn, wordt het vervolgens naar een sorteerhub van de aangesloten vervoerder gebracht en vervolgt het de reis naar de consument. Ook over de leveringsketen in de fashion is Zalando niet echt te spreken. Er zitten twaalf maanden tussen kleding bestellen en producten, het distribueren, de verkoop en het eind van het fashion-seizoen. “Doodlopende wegens in plaats van een flow”, aldus Zalando.

Samenwerken met merken

Zalando wil het ‘ijs’ laten smelten, zodat fashion verder kan stromen. Daarbij geeft het twee voorbeelden van hoe het dit aanpakt. Zo kan een Zalando-klant in Madrid iets van Zalando bestellen, dat dan door de stenen winkel van een aangesloten merk (bijvoorbeeld Adidas) in Madrid nog op dezelfde dag wordt bezorgd. Maar omgekeerd kan natuurlijk ook: een Adidas-klant in Pisa bestelt op Adidas.com een artikel van het sportmerk, maar het is het magazijn van Zalando in de Italiaanse gemeente Stradella die, namens Adidas, het artikel nog dezelfde dag bij de klant bezorgt.

Fulfilment door Zalando

In Berlijn is Zalando nu volop aan het inzetten op same-day-delivery. Dit doet het niet alleen – juist niet alleen – maar met hulp van meerdere aangesloten partners. Met meerdere magazijnen, een pakkethub en lokale koeriers als Tiramizoo kan het artikelen dezelfde dag leveren en klanten ‘return on demand’ aanbieden. Zoals Emerce meldt, biedt Zalando momenteel same-day-delivery aan in een aantal Duitse steden en loopt er ook een experiment in Amsterdam. Technisch gezien zou 19 procent van de 20 miljoen Zalando-klanten dit jaar zijn of haar pakketjes op de dag van bestelling kunnen ontvangen.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten