Safe.Shop gelanceerd als eerste wereldwijde ecommerce-keurmerk

Safe.Shop gelanceerd als eerste wereldwijde ecommerce-keurmerk

Safe.Shop is vandaag gelanceerd, als het eerste wereldwijde ecommerce-keurmerk. Het keurmerk wil proberen het consumentenvertrouwen te vergroten en de ecommerce-handel wereldwijd een boost te geven. Op dit moment zijn nationale associaties van 13 verschillende landen aangesloten en meer zullen spoedig volgen.

Safe.Shop is een initiatief van de Ecommerce Foundation, die daarbij de ondersteuning krijgt van de eerste aangesloten landen. Het gaat om ecommerce-associaties van Brazilië, China, Kroatië, Hongkong, Duitsland, IJsland, Japan, Maleisië, Rusland, Roemenië, Senegal, Zwitserland en Nederland.

Wereldwijd meer dan 300 keurmerken actief

Volgens de Foundation zijn er wereldwijd meer dan 300 ecommerce-keurmerken actief, waarvan de meeste alleen op nationaal niveau actief zijn. sommige van hen focussen zich nadrukkelijk op de naleving van wettelijke regels, terwijl anderen zich buigen over financiële betrouwbaarheid, veiligheid, reviews of anti-namaakbeleid. Ook zijn er organisaties die zich richten op al deze, of in ieder geval een boel, aspecten.

Ecommerce Foundation stelt dat het afzonderlijk certificeren voor nationale keurmerken nogal complex is, met name voor webwinkels uit het mkb. Safe.Shop wil de grensoverschrijdende grenzen overbruggen, zodat het consumentenvertrouwen verder kan groeien.

Samenwerken met lokale keurmerk-partners

“We zijn niet van plan om een keurmerk van nul op te bouwen. Er zijn veel nationale retail- en ecommerce-associaties en keurmerken die een betrouwbaar certificaat uitbrengen”, aldus directeur Jorij Abraham. “Zij hebben de kennis van de lokale markt en kunnen de lokale webwinkels en retailers veel beter bedienen dan een centrale organisatie. Samenwerken met lokale keurmerk-partners stelt ons dan ook in staat om de kracht van het lokale merk te gebruiken en om samen een globaal trustlogo samen te bouwen.”

In de komende drie maanden zal Safe.Shop gelanceerd worden in dertien landen verspreid over de wereld. Webwinkels die het keurmerk willen voeren, kunnen zich hiervoor aanmelden bij de aangesloten nationale associatie of via www.safe.shop. Het doel is dat volgend jaar het aantal aangesloten nationale associaties op dertig staat. Daarvoor is de Ecommerce Foundation nu in verregaande gesprekken met de organisaties uit Canada, Frankrijk, Mexico, Spanje, Zuid-Korea, het Verenigd Koninkrijk en de VS.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten