menu

Ruiken en voelen de toekomst?

Met chat-functies en reviews concurreren webwinkels steeds meer met offline winkels. Wat is de volgende stap? Ruby Roy Dholakia, professor in ecommerce, deelt haar gedachtes over de volgende stap voor webwinkels.

Winkelen is ervaren!
Winkelen is niet enkel het besluit of een prijs past bij een produkt. Het produkt moet ook ervaren worden. Medewerkers in een winkel kunnen hierbij helpen. Ze vertellen de voordelen van het produkt, reacties die ze gehoord hebben van andere consumenten en kunnen je soms net even dat vertrouwen geven dat je een goede keuze maakt door dit produkt te kopen. Webwinkels kunnen hierin steeds meer. Met reviews zijn de reacties van andere mensen bekend. Door goede informatie te bieden zijn de voordelen duidelijk en met de chat functie kan soms net dat vertrouwen gegeven worden. Maar ecommerce zal verder gaan dan dat. Zo is de verwachting van Ruby Roy Dholakia, professor in de marketing en ecommerce op de universiteit van  Rhode Island’s College of Business Administration. Bron: Projo.com

Webwinkels nog te anoniem
Waarom kom je terug bij dezelfde winkel? Omdat je elkaar kent. Chat is nu nog vaak erg anoniem. Elke dag zit er een andere helpdesk medewerker en deze heeft vooral training gehad in het opvangen van problemen die door de webwinkel kunnen ontstaan. Echt kennen doet hij de klant niet. In tegenstelling tot sommige winkels. Waar de medewerkers de klant kennen en direct kunnen vertellen of ze iets nieuws in huis hebben dat goed past bij de klant. Maar ook een meer sociale beleving geven. Door te praten over normale zaken als het weer of werk worden het kennissen. Mensen bij wie je je op je gemak voelt en wie je de koop gunt. Webwinkels zullen in de toekomst hier meer naar toe moeten groeien. Aldus de professor.

Jane & Joe met handen en voeten
Bijvoorbeeld met een ‘Virtual Jane” (of Joe). Een digitale verkoop(st)er die je onthoud. Die weet wat je eerdere vragen waren, bijv. kledingmaten of leeftijd onthouden heeft en ook een meer socialer praatje houden kan. Misschien zelfs over het weer. Deze techniek zou op korte termijn mogelijk kunnen zijn. Later kunnen ze je gezicht herkennen en daarbij je gevoel over zaken. Zo kunnen ze je helpen met winkelen doordat ze voor jou kunnen voelen of ruiken. Met een digitale handschoen die onthoud hoe jij bepaalde stoffen ervaren hebt. Deze kan zo bij toekomstige produkten aangeven of dit je ook zal bevallen, of juist niet. Ook geur kan op deze manier in de toekomst ervaren kunnen worden. Doordat Jane weet wat je van eerdere geuren vond weet ze of je geuren met bepaalde stoffen lekker zult vinden of niet.

Denk jij er ook zo over?
Het is nog toekomstmuziek maar wij zien het wel gebeuren. Wat zijn jouw verwachtingen over de toekomst van de ecommerce? Reageer!

Tags

Verder lezen

Reacties