menu

Robin: ‘We zijn afgelopen jaar 600% gegroeid!’

Als wij één partij moeten noemen waarin de meeste energie zat op de Webwinkel Vakdagen dan was dat wat ons betreft Robin. Dat bedrijf levert software waarmee webwinkeliers hun service kunnen personaliseren. En sinds de pijlen weer op Nederland zijn gericht gaat het bedrijf als een raket, en dat was goed te zien.

Robin is al enige tijd actief in ons land en gaat momenteel erg goed. Toch heeft het bedrijf een stroeve opstart gekend. Zo werd het oorspronkelijk opgericht om de allerkleinste webwinkels te ondersteunen in hun klantenservice. Nederland bleek in eerste instantie te klein om echt volume te maken en dus werden de pijlen op het Amerikaanse Shopify gezet. Een kansrijke markt al bleek het in de praktijk lastig om zelf de persoonlijke service te kunnen bieden, die Robin anderen juist aanraadt. “Als je klant een vraag heeft en je kan niet heel makkelijk even langs omdat er duizend kilometer tussenzit, of zelfs niet even bellen vanwege de negen uur tijdsverschil, dan zie je gewoon dat je ook regelmatig klanten verliest. En dat past niet bij Robin”, vertelt marketingdirecteur Michiel Gaasterland.

“We weten hoe goed onze software is, maar merkten wel dat ook ons product aandacht nodig heeft. Als we het aan webwinkeliers aanbieden, maar er verder niets over vertellen dan gaan ze het zien als ticketingsoftware of CRM. Ze gebruiken het voor klantenservice en zien het als kostenpost. Dat kan zoveel beter. Wij hebben veel onderzoek gedaan naar de ideale vormen van klantcontact en willen die kennis graag delen. Als wij mogen uitleggen hoe onze software jouw klantencontact kan verbeteren verkoop je zeker meer, daar ben ik van overtuigd. Maar je hebt wel een plan nodig. Zo heeft het bijvoorbeeld geen zin om te starten met klantenservice via WhatsApp als jouw webwinkel mailtjes pas beantwoordt na gemiddeld 24 uur. Wij helpen je te werken aan de punten die jouw klanten nu het meeste pijn doen.”

Transitie naar nieuw segment pakt nu echt goed uit
En dus is het bedrijf weer opnieuw zijn pijlen gaan richten op Nederlandse retailers maar dan wel op het segment webshops dat niet bang is om te betalen voor software die een serieuze omzetgroei of conversiestijging kan betekenen. Het zijn niet meer de kleinste webwinkels, maar Robin kan nu wel zelf ook de service verlenen die ze anderen aanraadt en dat resulteert naar eigen zeggen in de perfecte match. “De resultaten die we nu voor klanten kunnen bereiken zijn zo goed dat ze ons gaan aanbevelen. Via mond-tot-mondreclame zijn er dit jaar enkele topspelers klant geworden en meerdere spelers in het middensegment.”

“Het resulteerde erin dat we het laatste kwartaal van 2015 de magische break-even-grens passeerden. We zijn afgelopen jaar met 600% omzet gegroeid ten opzichte van 2014! Winst is niet zozeer het doel, want we zijn als softwarebedrijf nog volop in ontwikkeling. Maar meer omzet biedt wel meer kansen”, zo zegt Michiel. “Ik verwacht dit jaar nog eens te verdubbelen in omzet en dat biedt perspectief om in de tweede helft van dit jaar toch weer eens gas te geven op onze internationale ambities. Want ondanks dat het buitenland vanwege de afstand haar nadelen heeft, ligt daar wel nog onze ambitie. Afgelopen kwartaal nog werd de officiële internationale Playboy-webshop klant. Dat vind ik echt te gek. Dit jaar gaan er echt nog vele volgen!”

Tags

Reacties