Reviews verzamelen

Reviews van klanten zijn van grote invloed op je webwinkel. Positieve recensies beïnvloeden de conversie. Bovendien hebben klantbeoordelingen invloed op je ranking in Google. Hoe kun je goede reviews verzamelen en wat zijn eigenlijk de kosten van reviewplatformen?

Klantrecensies kunnen een groot verschil maken voor bezoekers. Het online aanbod is namelijk groot, waardoor een potentiële klant eindeloos kan vergelijken. Dat bezoekers afhaken, hoeft dan niet eens aan je aanbod te liggen. Belangrijker is of klanten je webwinkel wel kunnen vertrouwen. Dit heb je deels zelf in de hand, zoals door het ontwerp van je webwinkel en het optimaliseren van de kassa. Maar afgezien daarvan halen klanten nog het meeste vertrouwen uit de ervaringen van anderen.

Groeien in online marketing? Het boek Online Marketing Tornado en/of het cursusprogramma met 47 video's (20 uur) van IMU+ biedt een handig stappenplan voor online ondernemers. Vraag het nu aan!

Waarom recensies zo belangrijk zijn

Dat recensies bepalend zijn, blijkt ook uit de cijfers. Ruim 70 procent van de Nederlanders leest altijd of vaak online reviews voordat zij een online bestelling plaatsen, laat onderzoek van Capterra zien. Meer dan 1 op de 5 consumenten doet dit regelmatig. Met name jongeren vinden de ervaringen van anderen belangrijk, concludeert een ander onderzoek in opdracht van Thuiswinkel. Reviews staan niet voor niets in de top-5 van redenen om voor een webshop te kiezen, naast onder meer beschikbare betaalmethoden en uitstraling.

70% van de Nederlanders leest reviews voor een aankoop.

De mening van anderen geven klanten dus vertrouwen in je product of webwinkel. Maar beoordelingen dragen ook bij aan je vindbaarheid in zoekmachines. De hoeveelheid klantrecensies die je krijgt bepaalt namelijk voor een deel hoe hoog je in de zoekresultaten eindigt, ook in Google Shopping. De zoektermen die klanten gebruiken in hun feedback tellen eveneens mee. In Google Reviews kun je bovendien antwoorden op klantervaringen. Maak hier dus vooral gebruik van. Als je daarin ook nog geschikte zoekwoorden gebruikt, werkt dit ook in je voordeel.

Negatieve reviews zijn ook waardevol

Een geruststelling: er zijn meer klanten die een beoordeling achterlaten om positieve feedback te geven dan negatieve, aldus hetzelfde Capterra onderzoek. Wel is het zo dat als een klant een overwegend slechte ervaring heeft, de kans groot is dat die uit zichzelf een review achterlaat.

Een slechte recensie is het laatste waar je als webshop op zit te wachten, denk je misschien. Natuurlijk ben je er niet blij mee en is het beter om een positieve beoordeling te krijgen. Maar weet ook dat als je alleen maar positieve reviews verzamelt, potentiële klanten dit als ongeloofwaardig zien.

Al in 2017 startte de Autoriteit Consument & Markt een onderzoek naar de transparantie van reviews. Terecht, want er blijken ook veel neprecensies te worden geplaatst. Hierdoor kunnen gebruikers denken dat een webshop met alleen positieve reviews de slechte feedback verwijdert of misschien wel zelf recensies plaatst. Af en toe een matige review is dus helemaal niet zo slecht – het maakt je uiteindelijk geloofwaardiger.

Alleen lovende recensies vinden klanten ongeloofwaardig.

Daarnaast kan kritiek ook waardevolle feedback zijn. Zie je dezelfde klacht terugkomen? Dan moet je er iets mee. Misschien is de bezorgdienst waarmee je werkt niet top of is een product dat je aanbiedt van slechte kwaliteit. Zie het dan ook als een hulpmiddel om je productaanbod of strategie te heroverwegen.

Groeien in online marketing? Het boek Online Marketing Tornado en/of het cursusprogramma met 47 video's (20 uur) van IMU+ biedt een handig stappenplan voor online ondernemers. Vraag het nu aan!

Actief reviews verzamelen

Je kunt afwachten tot klanten uit zichzelf een review achterlaten. Maar dit is niet aan te raden. Consumenten zullen dit namelijk alleen uit zichzelf doen als zij een overwegend goede of juist negatieve ervaring hebben. Wacht je het af, dan is de kans groot dat je naar verhouding meer negatieve beoordelingen hebt.

Je moet shoppers dus een beetje aansporen, bijvoorbeeld door een reviewverzoek nadat zij een bestelling hebben ontvangen. Je kunt eenvoudig reviews verzamelen met software die automatisch een mailtje verstuurt naar de klant. Een andere manier om reviews te verzamelen, is door je aan te sluiten bij recensieplatformen zoals Trustpilot, Kiyoh, WebwinkelKeur en Feedback Company.

Vaak hebben deze platformen ook weer hun eigen software. Sommige webwinkels sporen klanten nog eens extra aan, bijvoorbeeld door kortingsbonnen aan te bieden in ruil voor een review.

Met software kan je automatisch reviewverzoeken sturen.

Zorg daarnaast dat je een Google bedrijfsprofiel hebt. Hierdoor kunnen gebruikers die zoeken op bepaalde termen jouw webwinkel makkelijk vinden. Je profiel laat onder meer een adres, openingstijden en foto’s zien, maar ook Google Reviews. Tenslotte hebben vergelijkingssites een eigen reviewsysteem, zoals Beslist.nl, Kieskeurig.nl en Vergelijk.nl. Met deze platformen vergroot je ten eerste je zichtbaarheid. Daarnaast kunnen klanten reviews achterlaten op deze platforms.

Kosten van reviewplatformen

Wat kost een reviewplatform of recensiesoftware eigenlijk? Meestal ben je voor een abonnement een paar tientjes per maand kwijt. Daarvoor krijg je bijvoorbeeld een paar duizend maandelijkse reviewverzoeken die automatisch verstuurd worden. Wil je meer mogelijkheden, zoals meer maatwerk of meer koppelingen met andere recensieplatformen? Dan betaal je meer. De meest uitgebreide abonnementen kosten rond de 100 euro per maand.

Een reviewplatform kost een paar tientjes per maand.

Sommige platformen bieden de mogelijkheid aan om hun recensies ook in Google Reviews te laten zien, bijvoorbeeld. Dit kan een makkelijke manier zijn om ook hier meer reviews te verzamelen. Daarnaast hebben aanbieders soms extra opties voor SEO, vaak in ruil voor hogere abonnementskosten. Ook zijn er recensiewebsites die daarnaast een eigen keurmerk bieden, zoals bijvoorbeeld WebwinkelKeur.

Reviewverzoeken: zorgvuldig en met mate

Let wel op: overspoel je klanten ook niet met reviewverzoeken. Een overmaat aan mailtjes leiden namelijk tot ergernis bij klanten. Je mening delen over de webshop, het product en vervolgens de bezorgdienst is te veel gevraagd en voelt aan als spam. Kies in plaats daarvan zorgvuldig wanneer je een verzoek stuurt en waarvoor.

Niet elk artikel leent zich namelijk voor een productreview. Over een nieuwe jas zal een klant wel een mening hebben, maar over een pakje kauwgom waarschijnlijk niet. En als een gebruiker een bestelling net heeft geplaatst, heeft die het product nog niet eens in handen. Stuur dus pas enkele dagen tot een week later een reviewverzoek. Zo herinner je de shopper ook weer eens aan je webshop, wat wellicht tot een herhaalaankoop kan leiden.

Verzamelde beoordelingen tonen in je online winkel

Als je eenmaal reviews verzameld hebt, kan je deze laten zien in je webshop. Want zoals eerder gezegd kan dit voor bezoekers een groot verschil maken. Hoe meer positieve klantrecensies je hebt, hoe hoger je gemiddelde score zal zijn. Vaak wordt dit door reviewplatformen weergegeven met een gemiddelde score en een vijf-sterrensysteem. Hiermee kan je tonen hoe klanten positief terugkijken op hun aankoop.

Laat recensies zien op je productpagina.

Je kunt zo’n gemiddelde score in je webshop tentoonstellen, zoals op de homepage of in een sidebar. Heb je recensies voor bepaalde producten? Laat deze dan zien op de productpagina’s. Vaak scrollen klanten hier eerst naartoe voor zij overgaan tot de aankoop.

Sommige webshops kiezen er zelfs voor om beoordelingsscores van producten op de overzichtspagina te laten zien, zoals bijvoorbeeld Bol.com. Productscores in het overzicht lenen zich dan ook voor webshops met een groot aanbod. Verkoop je veel varianten van hetzelfde product, zoals laptops of wasmachines? Door de gemiddelde score te laten zien, maak je de keus voor de klant iets makkelijker. Coolblue maakt van dit principe gebruik met ‘Coolblue’s keuze’: producten die door de webshop geselecteerd zijn. Ook dit is een manier om producten voor de bezoeker uit te lichten.

Gebruikerscontent als aanvulling op recensies

Een andere manier om de ervaring van anderen te benutten, is door productfoto’s van klanten in te zetten. Met name voor woonartikelen is dit handig, omdat mensen kunnen zien hoe een meubel of accessoire eruit ziet in andermans huis. Maar ook voor kleding is het fijn om foto’s van iemand anders dan een model te zien.

Productfoto’s van klanten kunnen waardevol zijn.

Deze foto’s kunnen klanten toevoegen aan hun recensie, maar je kunt ook enkele gebruikersfoto’s van social media op je productpagina toevoegen. Zeker als je gebruik maakt van influencer marketing is dit een manier om extra van die content te profiteren.