menu

De kracht van reviews voor je webwinkel

Bij het online shoppen laten de meeste consumenten zich beïnvloeden door gebruikersreviews. De voornaamste reden is dat reviews, in tegenstelling tot mooie verkooppraatjes, zeer transparant overkomen. Ook Google Shopping neemt tegenwoordig het aantal reviews mee om de volgorde van het winkelaanbod te bepalen. Reden genoeg dus om als webwinkelier van deze kennis gebruik te maken.

De kracht van reviews voor je webwinkel

Het aanbod op het internet is groot. Binnen luttele seconden bepalen bezoekers of jouw webshop de moeite waard is. Wanneer ze afhaken, hoeft dat niet altijd aan het aanbod te liggen. Vaak heeft het te maken met een gevoel van betrouwbaarheid. Positieve reviews over je webwinkel of producten vergroten het vertrouwen van potentiële kopers. Want hoe hard je zelf ook roept dat je de beste service biedt, mensen vertrouwen toch meer op de ervaringen van anderen.

Kritische reviews zijn ook waardevol
Als webwinkelier streef je uiteraard naar positieve reviews over je webwinkel. Het kan potentiële kopers net dat duwtje in de rug geven om de aankoop bij jou te doen, maar het is ook een bevestiging dat je goed bezig bent. Maar vergeet niet dat enkel lovende recensies ook tegen je kunnen werken. Consumenten denken dan al snel dat je slechte of minder positieve reviews simpelweg niet plaatst. Door reviews direct, en mogelijk zelfs anoniem, te plaatsen geef je bezoekers het idee dat de reviews betrouwbaar zijn. Krijg je te veel negatieve reacties? Dan kun je de reviews zien als een hulpmiddel om te bepalen wat er aan je bedrijfsstrategie of productaanbod veranderd moet worden.

Om reviews vragen
Tenzij klanten zeer tevreden of erg negatief zijn, zullen ze uit zichzelf niet snel een review over jouw webwinkel plaatsen. Schroom daarom niet om je klanten een aantal dagen na hun bestelling te vragen om een beoordeling te schrijven. Verder kun je op duidelijke plaatsen op je website weergeven dat reviews welkom zijn. Om hier kracht bij te zetten kun je de laatste klantbeoordelingen op je homepage plaatsen. Maar overdrijf het niet, potentiële klanten zijn op zoek naar kwalitatieve reviews en niet naar zoveel mogelijk beoordelingen.

Ook zijn er diverse bedrijven die webwinkeliers helpen met het verzamelen van reviews. Met behulp van speciale software krijgt de klant na zijn bestelling automatisch een email met de vraag of alles naar wens is verlopen en of hij zijn bevindingen wil delen. Bekende aanbieders in ons land zijn bijvoorbeeld Kiyoh (deze partner verzorgt ze ook voor Thuiswinkel.org), WebwinkelKeur, Feedback Company en Trustpilot. Om de kans te vergroten dat klanten een review achterlaten, verloten de meeste webwinkels zo nu en dan kortingsbonnen of een andere leuke attentie.

Product-reviews via andere partijen
Je kunt ook kiezen voor een koppeling met bekende vergelijkingssites als Beslist.nl, Vergelijk.nl of Kieskeurig.nl waar mensen ook reviews over jouw webwinkel kunnen achterlaten. Het grootste voordeel van vergelijkingssites is het grote bereik. Voorwaarde voor succes op zo’n site is natuurlijk wel dat je niet bij de duurdere verkopers zit.

Een andere manier om reviews te verzamelen is via social media. Je zou bijvoorbeeld klanten die twitteren of een berichtje op Facebook plaatsen over een aankoop in jouw webwinkel kunnen vragen of ze blij zijn met hun aankoop en de service en of ze een review zouden willen achterlaten op jouw of op een externe website. Welke methode je ook gebruikt, het belangrijkst is dat je betrouwbaar overkomt en dat je ook echt iets doet met de informatie die je van je klanten krijgt.