Retouren ophalen, de nieuwste usp in de logistiek

Retouren ophalen, de nieuwste usp in de logistiek

In de logistiek kun je als verzendpartij of webwinkel niet meer het verschil maken met gratis verzending of gratis retouren. Nee, als je nu de consument wil verleiden moet je dat doen door het ophalen van retourpakketjes. Red Je Pakketje is nu de laatste partij die dit aanbiedt.

Consumenten in Nederland zijn verwend. Doordat we een volwassen ecommerce-industrie hebben, een goede wegeninfrastructuur en wetgeving die met webwinkeliers meedenkt, is het tegenwoordig bij heel veel webwinkels mogelijk om bestellingen gratis te verzonden te krijgen, zelfs als je om één voor twaalf ’s nachts bestelt. En retouren kost vaak ook al niks.

Ophalen van retourzendingen is hot topic

Webwinkels (en via hen de logistieke spelers) lijken zich nu op te maken voor een ander paradepaardje. Een unique selling point. Een kenmerk waarmee ze zich hopelijk kunnen distantiëren van de directe concurrentie. Het ophalen van retourzendingen is momenteel namelijk een hot topic in de ecommerce-wereld.

Red je Pakketje start in 2019 met retourophaaldienst

Vandaag kwam het nieuws naar buiten dat Red je Pakketje met ingang van 1 januari volgend jaar met een last-minute retourophaaldienst komt. Nadat consumenten hun retour hebben aangemeld (wat kan tot twee uur in de middag), kan een pakketje nog dezelfde avond bij de consument thuis worden opgehaald. Voor een retourlabel wordt gezorgd en het doorgeven van een adreswijziging, omdat je die avond toch niet thuis bent, is mogelijk.

Picnic haalt pakketjes van andere webwinkels op

Red je Pakketje is de laatste in een rij van logistieke spelers en webwinkels die een dergelijke service aanbieden aan consumenten. Zo maakte Picnic in september bekend pakketjes op te gaan halen bij klanten thuis. De online-only supermarkt doet dit in samenwerking met post- en pakketbezorger Sandd.

PostNL’s Retour op Afspraak

Ook de echte grote spelers maken het ophalen van retouren inmiddels mogelijk. Zo biedt PostNL het aan aan webwinkeliers die hun pakketjes via het postbedrijf verzenden. Met Retour op Afspraak kan de klant zelf bepalen wanneer PostNL het pakketje komt ophalen. Binnen Amsterdam en Rotterdam kan dit zelfs nog dezelfde dag binnen één uur.

Gratis ophaalafspraak voor Bol.com Select-klanten

En ook Bol.com heeft een retourophaalservice gelanceerd. In september vorig jaar kondigde het aan dat klanten bestelde items met het Select-label kunnen laten ophalen door PostNL. Wordt de ophaalafspraak voor 12 uur ’s middags maakt, dan kan de retourzending dezelfde dag tussen 15 uur en 21 uur nog worden opgehaald.

Zalando haalt op

Nog eerder in ons land met gratis retouren ophalen was Zalando, dat hiervoor ook samenwerkt met Local Express, een initiatief van PostNL. De retourzending kan opgehaald worden bij de klant thuis, op het werk of waar dan ook. Zalando haalt op tussen 8:00 en 12:00 of tussen 14:00 en 21:00 van maandag tot en met vrijdag en de klant kan hiervoor kiezen uit tijdvakken van twee uur.

Nederland retourenland

Dat het ophalen van retouren steeds meer gemeengoed wordt in ons land, is eigenlijk niet zo verwonderlijk. Nederland is immers een retourenland. Sterker nog, in Europa is het retourpercentage nergens zo hoog als hier, waar we op 9 procent zitten. Het zijn vooral kledingstukken die geretourneerd worden, zij maken voor de helft deel uit van alle teruggestuurde pakketjes.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten