menu

Retouren op kleding door onduidelijke maten

Vaste kledingmaten kan miljoenen aan retouren besparenWebwinkels die ook kleding verkopen, zitten vaak met een extreem hoge kostenpost aan retouren. Logisch, want ergens is de gewoonte ontstaan dat je van een nieuwe broek of overhemd altijd meerdere maten bestelt, om te zien welke het beste past en vervolgens de resterende retour te sturen. Maar wat kost zoiets nou eigenlijk?

Van Nederland zijn er ons geen cijfers bekend maar aangezien Wehkamp er al reclame mee maakte toen ze nog een postorderbedrijf waren, verwacht ik dat het alleen al bij die webwinkel elk jaar weer in de vele miljoenen loopt.

Vergelijkingssite Kelkoo onderzocht de Britse markt. In het Verenigd Koninkrijk worden jaarlijks ongeveer 39 miljoen artikelen retour gestuurd. En in veel gevallen is dat niet omdat het niet voldeed aan de verwachtingen die vooraf zijn ontstaan, maar simpelweg omdat je bijvoorbeeld van een broek van drie merken, niet altijd drie keer dezelfde maat hebt. Ook al kent Engeland wel een standaardmaat, toch blijken artikelen met dezelfde maat gewoon vele centimeters te schelen in omvang. En dus bestel je dezelfde broek tot wel drie keer om er zeker van te zijn dat je dan ook de juiste maat in huis krijgt.

Size does matter!
De vergelijkingssite kwam erachter dat bij het vergelijken van artikelen van twaalf verschillende merken, inclusief voor ons bekende merken zoals de H&M, Next, Asos en vergelijkbare grote organisaties, een bepaalde maat soms tussen de zes en acht centimeter (borst-/buik-/heupomvang) kan schelen. Gemiddeld wisselde omvang van maten zo’n 11%. Zo heeft H&M vaak veel kleinere kleding, voor dezelfde maat, als andere bekende Engelse merken. De Zara, die niet in het onderzoek is meegenomen, kent een Spaanse oorsprong en ook daar blijkt kleding echt centimeters te verschillen.

Miljoenen aan retouren
Veel kledingwebwinkels zijn trots op hun gemiddelde bestelbedrag die soms tweehonderd euro of meer is, om er dan achter te komen dat van al deze artikelen ongeveer een derde weer retour wordt gestuurd omdat de maat niet klopte of omdat er meerdere maten besteld zijn. Er wordt geschat dat het totale kosten van deze retouren, alleen al in het Verenigd Koninkrijk, oplopen tot 500 miljoen pond (€570) aan verkoopwaarde.

Toon niet naast de maat, ook de centimeters per product
Veel valt er als webwinkel natuurlijk niet tegenin te brengen. De kledingfabrikanten zullen meer generieke maten moeten hanteren en de maten meer vergelijkbaar moeten maken. Maar eigenlijk weten we allemaal dat die kans klein is. Toch kun je als webwinkel wel een handje bijdragen door duidelijke informatie bij merken te noemen. Zo toont Asos, die veel verschillende merken verkoopt, de zelf onderzochte omvang in centimeters bij producten.

Wehkamp, de grootste kledingwebwinkel uit ons land, toont wel een algemeen plaatje en handleiding hoeveel centimeter een maat 32 is, maar aangezien die per merk kan verschillen, zul je toch een stuk sneller geneigd zijn om ook de maten erboven en eronder voor de zekerheid maar mee te bestellen.


Een probleem dat nu nog slecht op te lossen valt
Toekomstige technieken als de virtuele paspop, met exact jouw lichaamsmaten, kunnen uiteindelijk een uitkomst zijn. Betere aansluiting van de maten bij de diverse grotere merken, zouden ook een echte oplossing kunnen bieden. Tot die tijd blijft het waarschijnlijk bij het thuis passen, optimaliseren van het proces van retouren, en incalculeren van het verlies van soms enkele miljoenen per webwinkel.

Tags

Reacties