menu

Resultaat SEA-campagnes in 2011

Eén dollar aan SEA levert $6,54 opDe kwaliteit van SEA-campagnes voor webwinkeliers wereldwijd is afgelopen jaar  verbeterd. Voor iedere dollar die gemiddeld gezien door webwinkeliers werd geïnvesteerd in betaalde zoekmachine-advertenties, kregen ze $6,54 dollar terug aan online omzet. 

Dit blijkt uit onderzoek van marketingsoftware-platform Kenshoo. Die deed onderzoek naar de totale uitgaven van winkeliers rond de feestdagen en in het bijzonder naar de cijfers rond SEA-campagnes. Daaruit blijkt dat er minder uitgegeven werd per transactie maar door een hogere conversie van deze kliks, blijken de uiteindelijke kosten voor webwinkeliers procentueel afgelopen jaar toch gedaald met ongeveer 29 procent per conversie.

Dit zijn gemiddeldes uiteraard. De kosten voor advertenties rond elektronica, of specifieke productnamen zal hoger liggen. Ook maakt de periode uit. Definitieve kosten per klik zijn daarom amper te noemen. Als we naar het onderzoek kijken zien we dat de kosten voor een klik rond 11 december (piektijden voor webwinkels) met 52 cent flink hoger liggen dan bijvoorbeeld rond zes november als de kosten ruim tien cent lager liggen.

Conversie-ratio SEA-campagnes
De gemiddelde advertentiekosten per conversie daalden met 29 procent. Hierdoor steeg het rendement op gespendeerde advertenties met 23% tot een totaal van $6,54. Ook de conversie-ratio is gestegen dit jaar. Na het klikken op een betaalde zoekmachine-advertentie was het vooral in de laatste twee weken voor kerstmis dat consumenten wilden overgaan tot kopen. Tijdens de gehele feestdagenperiode steeg wereldwijd deze conversie-ratio met 39% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

In de drukkere periode rond 11 december, betekende een gemiddelde klikprijs van 52 cent, en conversie rond 4%, dus een gemiddelde kostenpost per aankoop van ongeveer 13 dollar.

 

Budgetten omhoog, CPC blijft hetzelfde
Winkeliers hebben het afgelopen jaar ook hun budgetten verhoogd. Wereldwijd werd er tien procent meer geïnvesteerd in SEA dan in het feestdagenseizoen vorig jaar. En hoewel de SEA-markt competitiever is geworden, heeft dit nauwelijks invloed gehad op de costs-per-click. De gemiddelde CPC was tijdens de feestdagen vorig jaar 47 cent, precies even hoog als in 2010.

Betere cijfers voor Google niet altijd beter voor winkelier
De cijfers rond SEA-campagnes zijn flink verbeterd maar of het rendabel is blijft nog
steeds de vraag. Want zelfs als we de al uitgegeven dollar even wegdenken moet er van die overgebleven 5,54 dollar aan omzet  ook zaken afgehaald worden als de inkoop- en verzendkosten. En
aangezien niet alle webwinkels een winstmarge van twintig procent hebben
op het totale aanbod, zullen er zelfs webwinkels die volgens Google dus
beter dan gemiddeld draaien maar er alsnog verlies op maken.

Mobiele toepassingen bieden unieke cijfers
In het onderzoek van Kenshoo kwam ook naar voren dat tablets het afgelopen jaar verantwoordelijk waren voor de hoogste gemiddelde bestelwaarde (omzet per conversie). Omzet via een mobieltje was goed voor maar 1% van de totale omzet en presteerde ook het slechtst als er gekeken werd naar de conversieratio. Consumenten gebruiken hun mobieltjes liever om snel producten of winkels op te zoeken in plaats van hele bestellingen te doen.

Tags

Reacties