RePack herbruikt postverpakkingen

RePack herbruikt postverpakkingenRePack is een Finse startup die mogelijk een gat in de markt heeft bedacht. Het vervaardigt namelijk herbruikbare en recyclebare verpakkingen. Verpakkingen die webwinkels kunnen sturen naar consumenten, die vervolgens de verpakking via de bestaande brievenbussen weer kunnen terugsturen. De consument blij (lagere verzendkosten), de webwinkelier blij (minder verpakkingskosten en minder voorraadruimte nodig) én moeder natuur blij.

Zoals te lezen valt op onze Engelstalige site Ecommerce News kwam RePack niet helemaal uit de lucht vallen. Het Finse team wilde lokale bedrijven helpen met het bedenken van nieuwe duurzame producten op basis van nieuwe businesmodellen, maar telkens kwam het erop neer dat die bedrijven wat (visuele) overtuiging nodig hadden. Zodoende kwam RePack tot stand. “Het zou zorgen voor een betere klantenervaring kostenefficiency en het aantal afval laten afnemen. Finland heeft een 98% retourratio voor flesjes en blikjes en dat is dan ook iets waar we onze inspiratie vandaan hebben gehaald”, zo valt te lezen op de website.

Verpakking kosteloos terugsturen
De bedoeling is dat webwinkels die gebruikmaken van RePack deze verpakkingsmethode aanbieden aan hun klanten. Kiest een klant voor deze verzendmethode dan moet hij een extra bedrag bijbetalen, maar deze krijgt hij weer terug als ‘ie de verpakking weer (kosteloos) terugstuurt.

Webwinkels kunnen er voor kiezen om klanten de bijvoorbeeld 8 euro aan extra verzendkosten terug te betalen in de vorm van een cadeaubon van 10 euro die weer in de webwinkel is te besteden. De bedoeling is in ieder geval dat klanten altijd hun bijdrage weer terugkrijgen zodra ze de verpakking terugsturen. Consumenten kunnen er echter ook voor kiezen om de verpakking voor zichzelf te houden.

Uitbreiding naar andere landen
Er zijn al diverse webwinkels in Finland die RePack als verzendmethode aanbieden en oprichter Jonne Hellgren liet aan Ecommerce News al weten dit jaar bezig te zijn met uitbreiding naar andere landen. Een daarvan is in elk geval Nederland, want in maart sloot RePack een overeenkomst met fulfilmentbedrijf DocData.

We zijn benieuwd of RePack ook in ons land kan aanslaan. Er valt in ieder geval zeker wat te zeggen voor hun intentie, want momenteel gaat er erg veel papier en karton in omloop om al die miljoenen bestellingen verpakt en wel bij de consument te krijgen. En ergens is dat helemaal niet nodig, in ieder geval niet op deze manier…

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten