menu

Remarketing de marketingtrend van 2010?

De trend voor de marketing in 2010 wordt remarketing. Het tonen van een advertentie aan een persoon die eerder, op wat voor manier dan ook, heeft aangegeven interesse te hebben in een product of aanbieding.

Nog net in het eerste kwartaal van het jaar even een mooi glazen bol berichtje, over trends die het helemaal gaan maken in het e-commerce landschap. Uit onderzoek blijkt dat 90% van e-commerce leads vervallen binnen een uur. Het onderzoek is gehouden door SeeWhy.com. Een bedrijf dat het voor webwinkels mogelijk maakt om te zien wie er iets in het winkelwagentje gestopt heeft, en niet heeft afgerekend. Deze personen worden later door middel van advertenties hier op geattendeerd. Bijvoorbeeld via Facebook, Twitter of e-mail.

Nu is alleen om die reden het adverteren op internet websites volgens ons al succesvoller dan radio of TV.  Tenslotte is het voor de ontvanger veel gemakkelijker om met enkel een klik op een banner, datzelfde uur nog iets te kopen, dan wanneer hij in de auto radio luistert of lekker op de bank hangt en TV kijkt.

Maar ook online gaat er op die manier veel verloren. Eenmalig een advertentie tonen is in 90% van de gevallen eigenlijk verloren geld! Voor webwinkels die gaan adverteren wordt het zaak diezelfde persoon snel nog eens een advertentie of aanbieding te tonen. Dit is remarketing.

Vanuit Amerika is er al veel over geschreven en dat het in opkomst was om steeds gerichter te adverteren was wel duidelijk. Maar sinds gisteren is ook Google met Google Remarketing uit de béta.

Eerder deze week verscheen er op Hyped.nl een artikel over de online marketing van Booking.com. Daar werd direct op gereageerd met de mededeling dat het een voorbeeld was van Google remarketing. Google wil adverteerders overhalen om veel meer geld te gaan besteden op haar contentnetwerk. De dienst remarketing houdt in dat je als adverteerder data kunt “meenemen” tussen websites waardoor uitingen steeds beter passen bij de surfer.  (Bron: Hyped.nl)

Traffic4U, een online marketingbureau biedt de dienst via Traffic4U Retargeting. Met Search Retargeting target je alleen gebruikers die via de zoekmachine op jouw  website of webwinkel kwamen maar niet tot conversie zijn over gegaan. Door de zoekopdracht van deze internetters te matchen met jouw banneruiting kunnen deze alsnog overtuigd worden om te converteren.

Traffic4U is niet de enige die remarketing groot wil inzetten maar was wel een van de eerste die duidelijk met zijn diensten, gericht op Google Remarketing, te koop liep op bijvoorbeeld Marketingfacts.

Webwinkels zelf zijn er ook steeds beter op ingericht. Zo bieden de bekendere open source systemen speciale “abandoned cart” modules waarbij je statistieken van wishlists en dergelijke kunt bijhouden. Webwinkel formules op licentie bieden vaak extra nieuwsbrief of statistieken opties waarbij men de verloren omzet weer opnieuw kan opzoeken.

Remarketing werkt enkel als je weet wie er tot welke hoogte geinteresseerd is in je producten. Gemakkelijk iets in een wishlist of winkelwagen plaatsen, maakt het dan ook makkelijker gegevens te verzamelen.

Tags

Reacties