menu
lightspeed ecommerce

Reiger en de Raaf: ‘Vanaf dag één een gekkenhuis’

Webwinkel Reiger en de Raaf verkoopt pas sinds een halfjaar duurzaam kinderspeelgoed, maar weet al 200 unieke bezoekers per dag te trekken. Oprichtster Florrie Walraven: “Op Instagram kunnen we onze doelgroep heel gericht benaderen.”

Speelgoedwebwinkel Reiger en de Raaf is vernoemd naar Florrie Walraven en Jelle Reichert, zelf jonge ouders van hun pasgeboren zoontje Fos. Het idee ontstond tijdens de zomervakantie en ging afgelopen oktober live. Precies op tijd voor ouders om inkopen te doen voor de feestdagen dus.

Op tijd voor de decemberdrukte

“Het was een goede tijd om te beginnen, en vanaf de start zetten we vol in op Google Ads en Instagram”, vertelt Florrie. Gepaard met SEO-blogartikelen over speelgoed en opvoeding werkte dit als een tierelier. “Het was een gekkenhuis en we hadden niet veel ingekocht. Dat was meteen een grote les.”

Florrie is nog steeds een Instagram-fanaat. Naast gerichte advertenties komen veel klanten via dit sociale medium meer over de webshop te weten. Reiger en de Raaf is met name gericht op jonge ouders die bewust met maatschappij en milieu bezig zijn – een doelgroep die graag op Instagram te vinden is.

Tekst gaat door onder de afbeelding.

De webwinkel van Reiger en de Raaf.
De webwinkel van Reiger en de Raaf.

Alternatief voor plastic speelgoed

“Als vrienden van ons ouders werden, zagen we dat hun woonkamer langzaam werd overgenomen door lelijk plastic speelgoed.” De webwinkel van Florrie en Jelle verkoopt daarom uitsluitend speelgoed van natuurlijke materialen zoals hout, en deze zijn veelal handgemaakt: “Het is niet vervuilend en ook nog eens mooi om te zien.”

De oprichtster is opgeleid tot pedagoog en geeft naast het runnen van de webwinkel cursussen mindfulness voor ouders. Haar pedagogische achtergrond speelt een grote rol in de strategie van Reiger en de Raaf. Het speelgoed dat ze verkopen is dan ook bedoeld om de creativiteit en fantasie van kinderen te stimuleren. Volgens Florrie stuurt het meeste speelgoed aan op een duidelijke opdracht: “Je moet op dit knopje drukken, dan gaat dit lampje branden. Antroposofisch speelgoed heeft geen concrete opdracht en blijft daarom langer leuk.”

80 bestellingen per maand

De webshop harkt maandelijks zo’n tachtig bestellingen binnen met een gemiddelde orderwaarde van 50 euro. Dat maakt een jaaromzet van bijna 50.000 euro. De webshop verstuurt op dit moment naar Nederland en Vlaanderen, en ruim de helft van de orders komt uit België: “De Belgen geven vaak ook meer geld uit dan de Nederlanders.”

Opvallend genoeg doen vooral de lifestyle-artikelen uit het assortiment het goed, zoals decoraties voor op de kinderkamer. “Die categorie gaan we de komende maanden uitbreiden, zoals met speeltentjes voor binnenshuis, vloerkleden en kinderservies.”

Fysieke speelgoedwinkel in een nieuw jasje

Daarnaast wil Florrie dolgraag een fysieke Reiger en de Raaf openen, en wel in Breda. “We hebben plannen om naar Breda te verhuizen, en ik denk dat onze huidige standplaats Amsterdam al overloopt van de conceptstores. In Breda is hierin nog een gat te vullen.” Daarbij ontbreekt op dit moment de onmisbare touch and feel: “Onze artikelen zijn van prachtig en natuurlijk materiaal. Dat komt pas echt tot zijn recht wanneer je ze in je handen hebt.” Ook zijn er veel speelgoedmerken die alleen fysiek verkocht willen worden.

Bovendien is de ouderwetse speelgoedwinkel met het recente faillissement van Intertoys uit het straatbeeld verdwenen. Hoe wil Reiger en de Raaf er wel een succes van maken? “Het moet een beleving worden. Het speelgoed is niet voorverpakt, maar ouders kunnen een kopje koffie komen drinken, terwijl kinderen naar hartenlust het speelgoed kunnen uitproberen.”

Tags

Reacties