menu

Redt Macintosh het nog in de ecommerce?

Redt Macintosh het nog in de ecommerce?Het gaat niet helemaal lekker met Macintosh Retail Group, eigenaar van winkels als Scapino, Dolcis, Manfield en Kwantum. Die laatste keten wordt zelfs in de etalage gezet, omdat Macintosh zich volledig wil richten op zijn schoenenwinkels. Maar kan het in de online sector nog wel stappen maken met schoenenreuzen als Zalando en Omoda?

Retailadviseur Ton Bos laat in zijn blog weten dat Macintosh misschien wel op weg is naar het einde. Bos noemt Macintosh ‘een concern dat al vele jaren zegt dat het morgen beter wordt, maar ondertussen uitblinkt in structurele underperformance.’ In februari van dit jaar liet hij al een soortgelijke opmerking vallen door te zeggen dat Macintosh geen duidelijk profiel heeft en dat alle winkelformules ‘volkomen inwisselbaar’ zijn.

Scapino-winkels weg en Kwantum in de verkoop
Om het tij te keren is besloten om zich volledig te richten op de schoenentak. Hierdoor staat het onderdeel Living, dat bestaat uit de winkels van Kwantum in Nederland en België, in de verkoop. Ook zal de Belgische tak van Scapino haar deuren sluiten.

In het eerste kwartaal van dit jaar steeg de omzet van het onderdeel Fashion met 7,6 procent naar bijna 140 miljoen euro. De omzet van Living daalde juiste weer flink: met 6,6% naar zo’n 45 miljoen euro. Online werd een omzet van 11 miljoen euro bereikt, waarbij het overgrote deel (10,3 miljoen euro) bij Fashion werd gerealiseerd. De online omzet steeg in totaal 41% ten opzichte van het eerste kwartaal een jaar geleden. Binnen drie jaar moet zo’n vijftien procent van de totale omzet uit cross-channel-activiteiten worden ghaald.

Volgens het jaarverslag van Macintosh was het online omzetaandeel van de fashion-tak in Nederland binnen de totale omzet ‘vrijwel on par met de schoenenmarkt’. “Scapino heeft na 3 zogenaamde pure players het grootste online marktaandeel in Nederland en alle webshops van Macintosh samen bezetten qua oriëntatie een tweede plaats. Omdat gebruik wordt gemaakt van bestaande infra- en kostenstructuren levert de online omzet een positieve bijdrage aan het bedrijfsresultaat van Fashion NL.” Over een heel jaar gezien werd in 2013 bijna 47 miljoen euro gerealiseerd via chross-channel, waarvan 43,3 miljoen (een stijging van 12,7%) online.

Omzet Macintosh

Online omzetstijging te weinig om daling in stenen winkels op te vangen
“Crosschannel hebben onze inspanningen meer opgeleverd en de verkoop via winkels en online platforms van derden liet een duidelijke stijging zien met 20,0% naar € 46,9 mln. Verkoop via deze kanalen vormt een duidelijk onderdeel van onze crosschannel-strategie. Online werd in de drie landen waar we in Fashion actief zijn een omzetplus gehaald van 12,6% naar € 40,4 mln. Het online aandeel in de totale omzet van Fashion bedroeg daarmee 6,4% en bij Fashion NL zelfs bijna 11%. De crosschannel- en online omzetstijging was echter te beperkt om de daling in de fysieke winkels op te vangen.”

Tags

Reacties