Red je Pakketje: ‘Aantal shops groeide bijna 2000 procent’

Red je Pakketje: ‘Aantal shops groeide bijna 2000 procent’

Als reactie op zijn onvrede over bestaande logistieke partijen richtte webwinkelier Sam Rohn in 2015 samen met twee compagnons Red je Pakketje op. Krap drie jaar later verwelkomt de last mile-dienstverlener vijftien tot twintig nieuwe webshops per maand. “Het aantal shops is vorig jaar met bijna 2000 procent gestegen”, aldus marketing- en pr-manager Leroy Versteeg.

Red je Pakketje startte met een pilot in Amsterdam, gevolgd door een dekking binnen de Randstad. En sinds maart 2016 is de dienst landelijk actief, met uitzondering van de Waddeneilanden. “Ons uitgangspunt is de behoefte van de webwinkelier en die wil simpelweg al zijn klanten een snelle bezorging kunnen aanbieden”, zegt Leroy.

De eerste klant van Red je Pakketje was Jimmy Joy, de webwinkel in maaltijdrepen en -shakes van oprichter Sam. “Hier breken gezonde maaltijdvervangers nu pas door, maar in het buitenland doet de webwinkel het al een tijdje erg goed.” En dit is eigenlijk nog een understatement, want de webshop verwerkt gemiddeld zes orders per minuut. Hoewel het gros van deze orders naar het buitenland gaat, bleven er voldoende binnenlandse leveringen over als testcase voor Red je Pakketje.

‘Met een gesloten netwerk voorkom je zwarte gaten’

Zodra het concept – een pakketdienst met de service van een koeriersdienst – eenmaal stond, werd de oplossing langzaam maar zeker voor externe webwinkels beschikbaar. Inmiddels heeft Red je Pakketje zeven hubs, verspreid door het land. Exacte cijfers wil het bedrijf niet delen, maar Leroy kan wel vertellen dat er momenteel tussen de vijftien en twintig nieuwe webwinkels per maand worden aangesloten. “We werken veelal voor grotere partijen als Greetz en CameraNU, waarvoor een accurate verzending essentieel is.”

Waar de meeste same-day-delivery-aanbieders met externe koeriers werken of alleen regionaal opereren, vaart Red je Pakketje een geheel eigen koers. Zo heeft het een eigen wagenpark en werkt het met ruim 200 chauffeurs, die allemaal op de loonlijst staan. “Omdat we een gesloten netwerk hebben, houden we de controle op het gehele traject. Zodra je aspecten uit handen geeft, creëer je toch zwarte gaten. Wij weten bijna tot op de minuut nauwkeurig waar een pakketje zich bevindt.”

Same day, every day

Ondanks dat er inmiddels steeds meer logistieke spelers zijn die same-day-delivery aanbieden, waaronder de gevestigde partijen, ziet Leroy nog voldoende bestaansrecht voor Red je Pakketje. “Door een op maat gemaakt IT-systeem zijn wij in staat om snel te schakelen en kunnen we extra service bieden. Zo werken we met een tijdvak van een half uur, waarin we de klant continu op de hoogte houden over de status van de zending.”

Daarnaast is het bedrijf druk bezig om haar dienstverlening uit te breiden. Onlangs draaide het al een pilot met zaterdagavondlevering en op termijn moet er ook op zondag worden bezorgd. “We werken toe naar het principe: same day, every day, waarmee we onderscheidend blijven ten opzichte van de concurrent.”

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten