Recommerce krijgt impuls van grote ecommerce-platforms

Recommerce krijgt impuls van grote ecommerce-platforms

Recommerce lijkt terug van weggeweest. Het online verkopen van spullen die een tweede kans krijgen staat weer vol op de radar bij grote platforms als Bol.com, Zalando en eBay. Alle drie kondigden ze deze maand initiatieven aan waarbij tweedehands, refurbished en remarketed producten centraal staan.

Tweedehands producten verkopen is natuurlijk alles behalve nieuw. Kringloopwinkels bestaan al een eeuwigheid en ook online wordt er al decennialang gehandeld in producten die eerst van iemand anders waren. Het is waar Marktplaats en eBay groot mee zijn geworden.

Recommerce in trek na aandacht voor duurzaamheid

Maar met de alsmaar groter wordende interesse in duurzaamheid in de ecommerce, lijkt ook recommerce – de verzamelterm voor alles waarbij producten online een tweede kans krijgen – bezig met een revival.

Recommerce lijkt bezig met een revival.

Zalando lanceert ‘Pre-owned’

Vandaag kondigde Zalando aan dat het volgende maand in ons land start met de verkoop van gebruikte modeartikelen. Met het initiatief wil het platform de levensduur van vijftig miljoen artikelen verlengen en ze nieuw leven inblazen. Klanten kunnen hun eigen gedragen kleding ‘verkopen’ aan Zalando in ruil voor een cadeaubon of een donatie aan een goed doel. De tweedehands modeartikelen die via Zalando van de hand gaan, worden ook bezorgd met gratis verzending en kunnen ook kosteloos weer geretourneerd worden.

Het pre-owned aanbod van Zalando lanceert vandaag in Duitsland en Spanje. Klanten in Nederland, België, Frankrijk en Polen moeten tot volgende maand wachten.

Refurbished elektronica op Bol.com

Eerder deze maand kondigde Bol.com aan dat externe verkopers op het platform nu ook refurbished elektronica mogen aanbieden. Het gaat hierbij om producten als smartphones, tablets, laptops en all-in-one pc’s. Mogelijk worden in de toekomst de toegestane productcategorieën uitgebreid.

Bol.com is de laatste jaren sowieso meer bezig met duurzaamheid, onder andere door een aparte categorie voor B Corp-bedrijven, het in de ban doen van wegwerpplastic, de lancering van een duurzame webwinkel en het versturen van pakketjes zonder opvulling.

eBay opent platform voor ‘B-Ware’

En afgelopen week was daar eBay. De bekende marktplaats maakte in Duitsland bekend een categorie-overstijgend platform te openen voor ‘B-Ware’. Volgens Duitse begrippen zijn dit producten die wat kleine defecten hebben die de functie of kwaliteit van het product niet nadelig beïnvloeden. Het kan dan gaan om een beschadigde of missende verpakking of, bij kleding, een nauwelijks zichtbare weef- of kleurfout.

In het B-Ware Center, dat in de toekomst een vaste plek op de homepage van eBay krijgt, worden straks meer dan drie miljoen geretourneerde producten, demonstratiemodellen en gebruikte en refurbished artikelen aangeboden.

Het B-Ware Center van eBay.
Het B-Ware Center van eBay.
Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten