menu

Recessie? Niet voor jouw webwinkel!

recessie beurs webwinkelEen webwinkel onderhouden enerzijds en de beurs anderzijds. Ze lijken op
het eerste gezicht niet veel met elkaar te maken hebben, maar schijn
bedriegt. Online ondernemers merken het goed als het slecht gaat op de
beurs. Maar er gloort altijd hoop aan de horizon. Vooral voor
webwinkeliers.

Als de beurs blijft dalen, dan zijn -of voelen- consumenten zich minder rijk en maken ze zich meer zorgen om hun baan. Dat heeft weer als gevolg dat ze besluiten minder geld uit te geven en dat heeft weer invloed op winkeliers, zowel online als offline.

Vergelijking met 2008
Het gaat momenteel weer vrij wisselend op de beurs. En dat was in de herfst van 2008 ook het geval. Laten we dus even proberen een vergelijking te maken. In beide gevallen kwam de marktdaling door ontwikkelingen in de financiële wereld, die toch voor veel consumenten een ver-van-je-bed-show is. Maar het leidde drie jaar geleden wel tot een economische recessie die voor velen werkloosheid tot gevolg had. En dat zorgde weer voor minder bestedingen, ook online. ComScore berekende dat de online verkoop in Amerika vier kwartalen achter elkaar gedaald was of gelijk was gebleven. De beurssituatie heeft dus wel degelijk invloed op de e-commerce.

Online flexibeler dan offline
Maar dan het goede nieuws. Het lijkt erop dat online ondernemers sneller de recessie weten te verwerken dan hun offline collega’s. Zo zijn de cijfers, na die eerste vier kwartalen van vrijwel stilstand, opeens weer gaan pieken. Zelfs minstens drie keer zo groot geweest als de groeicijfers van de stenen winkels. Een slechte beurssituatie maakt mensen meer prijsgevoelig. En waar gaan ze naartoe als ze de goedkoopste prijzen willen vinden? Precies, online.

Daarnaast kunnen webwinkels vaker blijven leven als inkomsten zakken. Want alhoewel webwinkels het ook moeten hebben van marges die soms tot ver achter de komma gerealiseerd moeten worden, hebben ze wel veel meer variabele dan vaste kosten. Zakken de inkomsten? Dan zakken kosten van verzendkosten, logistiek en fulfilment vaak mee.

Verder wordt er procentueel relatief meer uitgegeven aan marketing en als de inkomsten zakken kan hier flexibeler mee worden omgegaan. Webwinkels kunnen tijdelijk verliesgevende producten uit het assortiment halen en wordt er even minder gestunt met de prijzen van artikelen waarbij dit eigenlijk niet kan.

Offline is die flexibiliteit er vaak niet. Zakt de omzet van een grote keten structureel met een procent of tien, dan gaan veel ondernemingen vrijwel zeker failliet. Daar bestaan de kosten uit de huur of hypotheek van een pand, personeel, eigen voorraad en andere vaste kosten die niet zomaar omlaag kunnen. 

Een kostenpost die soms hoog kan oplopen in tijden dat er weinig kapitaal in omloop is, zijn de kosten
van verkregen kapitaal. Probeer niet te veel extern kapitaal te
verkrijgen waarover je hoge rentes moet betalen. Kapitaal van bekenden
of van investeerders die meedelen in eventuele winst, houden de kosten
wederom variabel en flexibel.

Vernieuwen en verbeteren
En als het dan toch even goed gaat, benut die kans dan ook. Om te groeien hoef je niet direct te investeren in nieuw personeel of een nieuw kantoor, maar kun je eens denken aan het uitbesteden van vaste taken aan een fulfilment organisatie. Het moderniseren van een webwinkel is vaak snel en goed mogelijk, maar vergt wat lef en onderzoek.

Dan is er nog iets waarop de webwinkeliers kunnen scoren. De nieuwste trends. Want in tijden van recessie zijn bedrijven al snel bezig met hoe ze kosten kunnen besparen, kunnen reorganiseren en veilig kunnen krimpen. Er is totaal geen focus op innovatie en groei waardoor opeens kleine bedrijven die wel een beetje lef hebben er met de nieuwe buit vandoor kunnen gaan. Elke recessie brengt opeens weer nieuwe bedrijven die kansen zien die anders door grote bedrijven zouden zijn gepakt.

Een van de trends is bijvoorbeeld m-commerce. De laatste jaren is de populariteit van de smartphone en tablets gigantisch gestegen. Steeds meer mensen lopen rond met zo’n ding en kunnen dus wanneer en waar ze maar willen het internet opgaan. Dus ook als ze in de stenen winkels staan. Webwinkeliers doen er dus goed aan om te zien waar dit alles valt in te zetten. Een voor mobiel gebruik aangepaste website en een op de mobiel toegespitste marketingstrategie hoort hier dus ook bij.

Versla de recessie!
Het vermoeden rijst dat een nieuwe recessie aanstaande is. Slechte zaak, natuurlijk, maar als webwinkelier kun je hier wel voorbereid in stappen. Zo doe je er verstandig aan (nog) meer nadruk te leggen op het flexibel houden van je kosten. Het is geen enkel probleem als deze snel stijgen, zolang dit maar omzetafhankelijk is.

Daarnaast is het een goed idee om te kijken waar je echt kan vernieuwen. Hiermee kan je in tijden waarin men meer op de uitgaven, beter concurreren met de stenen winkels. Beknibbel niet te snel op marketing. Een recessie is slecht voor een land of omgeving in het algemeen, maar niet iedereen hoeft te verliezen. Winnaars zijn er altijd, en nu dus ook. Inventariseer je kansen en versla de recessie!

Reacties