Randstad meeste online consumenten

In de Randstad en in Midden-Nederland bestaat de hoogste interesse in webwinkelen. Op dit gebied steken gemeentes als Wassenaar, Zeewolde en Moerdijk er echt bovenuit, als je kijkt naar de onderzoeksgegevens van The SmartAgent Company.

Volgens het Nederlandse onderzoeks- en adviesbureau is met name de leefstijl van de consument bepalend voor het online aankoopgedrag. Tot 2004 werd het webwinkelen voornamelijk gebezigd door ‘innovatieve en internetvaardige consumenten’, maar de verwachting is dat de meer conservatieve consument binnenkort een inhaalslag gaat maken. Laagdrempeligheid en het bieden van zekerheid bij webaankopen zijn daarbij van wezenlijk belang. Bron: Twinkle Magazine

Regioverschillen
Uit het onderzoek kwam natuurlijk ook naar voren in welke gemeentes de populariteit van webshops nog zeer laag is, te weten: Berkelland, Dongeradeel en Bronckhorst. Oftewel, in het oosten des lands en in Friesland spelen online retailers amper een rol van betekenis.

In het artikel op Twinkle Magazine tref je tref je de landkaart van Nederland aan, waarbij je kunt zien in welke regio’s veel of weinig internetaankopen worden gedaan. Donkergroen betekent een hoge interesse en rood het omgekeerde. Voor het overnemen van dit artikel is goedkeuring gevraagd aan Twinkle Magazine.

Representatief?
Ik weet het. Ik ben een sceptisch persoon. Graag had ik op Twinkle Magazine de link gezien naar het onderzoek zelf. Want betekent rood een hoge interesse? Een hoge omzet? Dat er meer mensen in de Randstad webwinkelen geloof ik best. Het aantal mensen per kilometer is gewoon veel hoger. Maar mensen in Groningen of Friesland die op de kaart een lage dichtheid hebben, winkelen die dan niet online? Winkelen die dan vooral offline? Hoe is dit onderzoek precies gedaan?

Naar welke regio verstuur jij als webwinkel vooral je pakketjes?

Dirkjan

Dirkjan

Dirkjan Vis is oprichter en eigenaar van Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Dirkjan

Gerelateerde berichten