menu

Rabobank Omnikassa zet PSP buitenspel

Rabobank OmnikassaRabobank lanceert met de Omnikassa een nieuwe dienst in online betalen. Het biedt direct bij de lancering de vijf meest populaire online betaaloplossingen en breidt dit op korte termijn uit waardoor het zowel on- als offline en voor iedereen ingezet kan worden. Voor de Omnikassa wordt samengewerkt met partners, maar het zet enkele van de huidige PSP’s eigenlijk buitenspel.

Rabobank komt met primeur bij eigen congres
Gisteren was het Ecommerce Congres van de Rabobank. Een prachtig congres in het hoofdkantoor van de Rabobank met onder andere presentaties van Ecommerceman van het jaar Tom Coronel en ecommerce-specialist Cor Molenaar. Daarover later vandaag meer. Van de Rabobank zelf was Edwin de Ron aan het woord. Hij vertelde wat de visie van de Rabobank is voor detaillisten anno 2018 en hoe de Rabobank daarop wil inspelen. Een van de manieren is door meer flexibiliteit te bieden op het gebied van betalen. Daarvoor komt de Rabobank met de nieuwe Omnikassa.

Rabobank komt met Omnikassa
De Omnikassa is software dat een online betalingsoplossing biedt. Vergelijkbaar met wat een Payment Service Provider, kortweg PSP biedt als het iDeal of creditcard betalingen koppelt met je webwinkel. In Omnikassa zit dus o.a. de mogelijkheid om met iDeal te betalen en daarnaast kan de ondernemer ook ervoor kiezen om opties beschikbaar te stellen als achteraf betalen, waarbij de Rabobank samenwerkt met o.a. PostNL en Afterpay, en voor het betalen per creditcard, zoals VISA en MasterCard. Zelfs PayPal is in het overzicht meegenomen.

Dat klinkt op het eerste gezicht als een aardige PSP oplossing en mede doordat betalingen direct worden bijgeschreven op je rekening, lijkt het of de Rabobank daarmee de concurrentie aan wil gaan. “Dat zal deels misschien het gevolg zijn. Het is eigenlijk vreemd dat een speler als de Rabobank een deel van zijn core-business, het faciliteren van betalingstransacties, uitbesteedt. Maar dit is niet de directe reden”, geeft Edwin de Ron, ecommerce manager bij de Rabobank aan. “Met Omnikassa wilden wij als Rabobank gewoon de beste betaaloplossing maken die naadloos aansluit op de toekomst en onze eigen omnichannel visie. Daarvoor was het noodzakelijk om een geheel eigen oplossing te lanceren.”

De Omnikassa heeft vooral als voordeel dat het straks geheel onafhankelijk van kanaal kan opereren. Winkeliers kunnen mobiel betalingen mogelijk maken zoals via NFC, iDeal Mobiel wordt geïntegreerd, en webwinkels die ook België willen bedienen kunnen met een druk op de knop creditcard-betalingen toevoegen. Een nieuwe kassa voor on- en offline ondernemers dus, alhoewel die keuze straks niet meer bestaat. Door mobieltjes, NFC en de ontwikkelingen in techniek is straks iedereen inline. En daarvoor is deze nieuwe kassa ontwikkeld.

Kosten en mogelijkheden Omnikassa
Het is al mogelijk om een Omnikassa af te sluiten. Deze kost tien euro per maand plus transactiekosten die kunnen verschillen per oplossing. Voor iDeal schatte Edwin de Ron ze uit zijn hoofd richting de 35 eurocent per transactie. Het geld komt twee dagen later op je rekening, ongeacht welke oplossing de klant gekozen heeft. Als de klant dus kiest voor een PayPal betaling, komt deze na twee dagen binnen op je Rabobank-rekening. Dit is overigens het complete bedrag, geeft Edwin de Ron aan. Er worden geen transactiekosten direct bij de betaling verrekend. Die betaal je eens per maand waardoor de boekhouding helder blijft.

Veel extra voorwaarden aan de Omnikassa weet Edwin niet direct uit zijn hoofd. Je moet klant zijn bij de Rabobank waardoor eventuele checks meestal al vooraf gedaan zijn, en natuurlijk akkoord gaan met wat standaardpapierwerk voor de verschillende diensten die je afneemt. Een PayPal-transactie blijft bijvoorbeeld wel gewoon zijn huidige kenmerken houden, zoals het eventuele terugboek-risico.

Daarnaast is de huidige Omnikassa nu nog ingesteld op fase één, wat wil zeggen dat het nu vooral de bekendere oplossingen van online betalen biedt. Mogelijkheden als iDeal Mobiel, zullen pas na de huidige testfase worden gekoppeld, maar daar hoeft de ondernemer dan niets voor te doen. Deze worden automatisch in de software toegevoegd. Naar verwachting zal dit begin volgend jaar het geval zijn.

 

Tags

Reacties