menu

Rabobank OmniKassa, een jaar later

Rabobank Omnikassa, een jaar laterOmniKassa van Rabobank werd vorig jaar tijdens de Webwinkel Vakdagen gelanceerd. Nu zijn we een jaar verder en kijken we terug op hoe deze internetkassa is ontvangen. Door de een werd de komst toegejuicht, terwijl anderen na het willen implementeren ervan op nogal wat problemen stuitten. Hoe gaat het nu met OmniKassa?

Rabo OmniKassa zag afgelopen jaar op 16 januari het levenslicht en werd groots neergezet op de Webwinkel Vakdagen. De Rabobank zelf noemt het ‘een nieuwe internetkassa die nu al een benchmark is’. Het vervangt iDeal Lite, de Rabo iDeal Kassa en de Rabo Internetkassa. OmniKassa ondersteunt verschillende betaalmethoden, waaronder iDeal, MasterCard, Visa, acceptgiro en rembours.

In april van 2012 ontstond er op het Webwinkel Forum een topic met daarin de vraag wat iedereens ervaringen waren met deze nieuwe internetkassa. En de reacties liegen er niet om. Topicstarter ‘Vampirelord’ geeft bijvoorbeeld gelijk al aan dat het werkend krijgen van OmniKassa ‘echt een hel was en in totaal vijf weken duurde’. Hij legt uit dat het nu wel werkt, maar dat het zeker niet optimaal is. “Je merkt bijvoorbeeld erg dat Rabobank een bank is en nog niet veel kaas van ecommerce heeft gegeten.”

Klachten OmniKassa
Het dashboard zou weinig functioneel zijn en je kunt er volgens Vampirelord ook alleen maar je transacties zien. “En als mensen op de betaalpagina betaald hebben, maar niet op ‘verder’ hebben gedrukt, komt er geen koppeling.” Ook over de ondersteuning werd veel geklaagd. Die zou slecht bereikbaar zijn en ook nog eens van een externe partij (Atos, red.) afkomstig zijn. “Ze werken niet bij de Rabobank, dus af en toe word je heen en weer gestuurd.”

Een typische reactie, want zowel op het aanlooptraject, als de backoffice, blijven de klachten binnenstromen. Niet alleen op het forum, ook op social media is het regelmatig raak.

 



En afgelopen week kregen we te horen dat transacties niet goed gaan via OmniKassa. “Hij zegt ‘in behandeling’ maar het werkt niet goed. Wél is het geld van mijn rekening (de klant zijn rekening dus) afgeschreven.” Aldus een bron die liever anoniem wil blijven.

Bedragen die via iDeal betaald werden, waren niet zichtbaar op het dashboard. Na contact te hebben opgenomen met de Rabobank kreeg deze persoon te horen dat het hier gaat om ‘iDeal-problemen bij gebruik van de Rabo OmniKassa’. “Op dit moment spelen er nog steeds problemen bij het doen van iDEAL-betalingen via de Rabo OmniKassa. De eindstatus van iDEAL-transacties is niet zichtbaar in uw webshop of uw dashboard. Wij werken aan een oplossing”, aldus de Rabobank.

Het ging hier om een storing die van 9:45 tot 19:30 duurde, vrijwel een hele dag dus. De gedupeerde klant noemde het antwoord van de Rabobank in ieder geval ‘een antwoord van niets’ en is dus duidelijk niet tevreden. Tijd dus om de Rabobank eens stevig aan de tand te voelen!

‘Service niet op niveau geweest’
“Ik kan niet ontkennen dat de geboden service afgelopen jaar niet op Rabobank-niveau heeft gezeten,” vertelt e- & m-commerce consultant Erik de Deugd van Rabobank Nederland ons op de Webwinkel Vakdagen. “Daar hebben we afgelopen jaar dus ook wat aan gedaan. De techniek van de Omnikassa is vanaf het begin uitbesteed en dat bedrijf verzorgde ook een deel van de klantenservice. Helaas bracht dat niet de resultaten waar we op hoopten, dus is het laatste grotendeels eind afgelopen jaar weer binnen bij de Rabobank ondergebracht. Dit jaar zal dat dus echt naar een hoger niveau worden gebracht.”

“Ook de opmerkingen dat het platform of aanlooptijden in het verleden niet altijd geweldig zijn geweest is helaas waar. Maar ook daar is aan gewerkt. Ik kan je alvast verklappen dat in enkele maanden een compleet nieuw dashboard zal worden gepresenteerd die veel beter aan zal sluiten bij de verwachtingen van de webwinkeliers.”

Ambities voor 2013
De Omnikassa mag dan afgelopen jaar niet het service-niveau van de Rabobank hebben waargemaakt, er zijn wel inmiddels al 3700 webwinkels die er actief gebruik van maken. De Rabobank heeft begrip als webwinkeliers die problemen hebben ervaren mogelijk teleurgesteld zijn (geweest), maar is er zeker van dat de Omnikassa dit jaar een flink beter jaar tegemoet gaat.

Erik de Deugd geeft desgevraagd zelfs aan dat een verdubbeling in actieve webshops dit jaar, realistisch is. Niet alleen het algemene service-niveau en het dashboard worden aangepast, ook de ondersteuning bij de lokale Rabobank en het aantal koppelingen zal een flinke boost krijgen. PayPal én Bancontact/Mr.Cash staan hoog op het lijstje, en Erik heeft er zo nog wel een paar op het lijstje staan.

Wat denken jullie? Zal het goed komen met de online kassa van de Rabobank?

Tags

Reacties