Rabobank lanceert Partner Programma voor vernieuwde OmniKassa

Rabobank lanceert Partner Programma voor vernieuwde OmniKassa

Samen met partners werkt Rabobank aan de ontwikkeling van een platform waar klanten diverse (financiële) diensten kunnen afnemen. “We hebben nu dertig partijen in onze Partner Hub. Eind dit jaar moeten dit er minstens zestig zijn en wordt het tijd om wat reuring in de markt te veroorzaken”, aldus Lead Strategic Partner Management Frans van der Lugt.

Het afgelopen jaar lanceerde Rabobank onder de radar haar Partner Programma. In eerste instantie voor de afdeling Ecommerce & Payments. En sinds kort ook voor financieringsproducten zoals factuurfinanciering. “We willen meer functioneren als samenwerkingspartner. Niet alleen in het financieringsvraagstuk, maar ook in allerlei facetten daaromheen”, verklaart Van der Lugt.

‘Kunnen klanten beter bedienen met partners’

“Ondernemers willen hun klanten via meerdere kanalen bedienen. Als bank kunnen we dat niet alleen”, vertelt Van der Lugt wanneer we vragen naar de aanleiding van het Partner Programma. Om die reden ging de bank onlangs een samenwerking aan met Future Store Arnhem, waar ruim zeventig innovaties samenkomen.

“Hier zien onze retail-klanten onder meer hoe ze kunnen digitaliseren en concurreren met grote platforms”, zegt Van der Lugt. Samen met Future Store Arnhem lanceerde Rabobank de oplossing Pagewize, waar klanten een website of webshop kunnen starten. Door de site of shop vervolgens te koppelen met de OmniKassa kunnen zij hun klanten diverse online- en offline betaalopties bieden.

Betaal-, identificatie- en financieringsdiensten

Rabobank introduceerde de OmniKassa zo’n tien jaar geleden. De internetkassa moest een antwoord bieden op het veranderde koopgedrag van consumenten, die steeds vaker online winkelden. Waar de bank dacht een veelbelovende oplossing in handen te hebben, bleef het succes in de praktijk uit. Inmiddels is de OmniKassa, die later dit jaar een nieuwe naam krijgt, opnieuw gebouwd en biedt het dezelfde betaalmogelijkheden als payment service providers.

OmniKassa speelt belangrijke rol in programma.

De focus van het Partner Programma, waar de OmniKassa een belangrijke rol speelt, ligt op betaal-, identificatie- en financieringsdiensten. Zo kunnen klanten via hun boekhoudpakket facturen laten voorschieten door Rabobank. Ook heeft de bank een samenwerking met Bol.com, waarbij ondernemers op basis van hun Bol.com-omzet een bedrijfslening kunnen aanvragen. Andere diensten zijn bijvoorbeeld online identificatie, leeftijdschecks en het sneller onboarden van nieuwe klanten.

‘Eind 2022 minstens zestig bedrijven aangesloten’

De eerste dertig samenwerkingen zijn inmiddels een feit. De komende jaren moet het aantal dienstverleners fors worden uitgebreid. “Met een groot marktaandeel in het zakelijke segment zijn wij voor hen een interessante partij. Hierdoor is het voor ons relatief eenvoudig om bedrijven te benaderen, zegt Van der Lugt, die dit jaar nog minstens dertig nieuwe partijen wil aansluiten.

Programma telt zo’n 500 gebruikers.

Om gebruik te maken van de financiële diensten moet de ondernemer Rabobank-klant zijn. Voor andere diensten maakt de bankkeuze niet uit. Door deze diensten los aan te bieden, vergroot Rabobank haar potentiële doelgroep. Momenteel bedient de Partner Hub zo’n vijfhonderd ondernemers, maar Van der Lugt verwacht dat dit aantal snel toeneemt.

“We focussen ons nu op het aansluiten van partners. Zodra de infrastructuur helemaal staat en onze reclamecampagnes draaien, kunnen we samen met onze partners snel opschalen”, besluit Van der Lugt.

Linda

Linda de Vries werkt sinds 2015 bij Zietuwel, waar ze zich hoofdzakelijk bezighoudt met interviews voor Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Linda

Ontvang meer artikelen zoals deze via e-mail

Gerelateerde berichten