menu

Quirky: samen werken aan nieuwe producten

Quirky: samen werken aan nieuwe productenEen webwinkel kun je op verschillende manieren en met verschillende unique selling points in de markt zetten. Maar heb je er wel eens aan gedacht om producten te verkopen die je met tientallen andere mensen hebt bedacht, ontworpen en uitgevoerd? Quirky doet precies dat. Uitvinders, ontwerpers en investeerders komen bij elkaar en verkopen zo erg originele producten!

Quirky bestaat al een tijdje. Het werd in 2009 opgericht door de destijds 23-jarige Ben Kaufman, die nu nog steeds de CEO van het bedrijf is. Hij richtte het op omdat hij vond dat ‘gewone mensen ongewone ideeën hebben’ en dat het maken van uitvindingen toegankelijk moest zijn voor iedereen. Het crowdsource-bedrijf heeft in de loop der jaren meerdere investeringen gekregen, waaronder een Series C-ronde ter waarde van 68 miljoen dollar die geleid werd door onder andere Andreessen Horowitz.

Quirky werkt in principe hartstikke eenvoudig. Het begint allemaal met het inleveren van ideeën. Het maakt niet uit of het een kleine krabbel is, een gekke chemische formule of slechts een ‘zou het niet cool zijn als…’-gedachte. Het delen van jouw idee is de eerste stap naar het tot leven brengen van dat idee. Quirky leeft van de ideeën van anderen, dus deze eerste stap is voor hen essentieel.

Van idee tot product in de webwinkel
Iedere week worden er meer dan duizend ideeën gestuurd naar de website van Quirky. Volgens de mensen erachter is het beslissen welke van deze ideeën de beste zijn in handen van de bezoekers. Dus jij bepaalt samen met tal van anderen welke plannen het best uitgevoerd kunnen worden en je helpt de uitvinders zo ook met het verder verbeteringen van de door hen bedachte producten of toepassingen. Elke donderdag wordt een groep van experts, vrienden en community-leden bij elkaar gebracht in het Quirky-hoofdkantoor in New York. Daar worden ideeën afgeschoten en bijgeschaafd. Uiteindelijk wordt er iedere week gekozen voor een aantal producten waar ze vanaf dan aan gaan werken.

“Jij speelt een rol bij elke beslissing die we maken. Help ons met het beslissen van iets eenvoudigs als in welke kleur we het product moeten maken of met iets ingewikkelds als het oplossen van een technisch probleem. Het klikken op knoppen kan je bij Quirky geld opleveren.” Uitvinders die ideeën inleveren die producten worden, krijgen uiteindelijk royalties die gebaseerd zijn op de verkoopcijfers van dat product. Mensen die bijdragen aan de ideeën die leiden tot een verkoopbaar product krijgen eveneens royalties. Quirky heeft zelf allerlei geschikte apparatuur en mensen, dus ze kunnen de producten in-house maken. Tot nu toe zijn er producten verkocht bij bekende webwinkels als Amazon, The Home Depot en Target. Het best verkopende product tot nu toe dat via Quirky is ontwikkeld is de Pivot Power, een flexibele stekkerdoos die is uitgevonden door Jake Zien en 708 andere influencers. Zien verdiende tonnen met zijn belangrijke bijdrage aan dit project.

Originele producten te koop
Het concept van Quirky heeft zijn vruchten inderdaad afgeworpen als we de bijbehorende webwinkel bekijken. Er zitten stuk voor stuk originele producten bij en we kunnen ons goed voorstellen dat er vraag is naar deze toepassingen. Je vindt er worstensnijders, eigeel-scheiders en usb-kabel-opruimers. Of wat te denken van Nimbus, een aanpasbaar dashboard met vier schermpjes waarop je kan instellen waar jij van op de hoogte wilt blijven (verkeersinformatie, weer, e-mail, kalender, social media, et cetera).

Er zijn inmiddels andere soortgelijke projecten gestart. Zo werkt AHHHA op precies dezelfde manier. Het is in ieder geval wat ons betreft een slimme manier om een webwinkel vol met originele producten te krijgen die vaak ook nog eens voorzien in een bepaalde behoefte. Soms is het zelfs een behoefte waarvan de klant niet eens wist dat ‘ie die behoefte had!

Tags

Reacties