menu

Problemen met webwinkel Wehkamp

Wehkamp heeft voor de derde keer de Usability Award gewonnen, de prijs voor de meest gebruiksvriendelijke website. Reden voor mij om er een bestelling te plaatsen. Maar dat viel nog niet mee.

 

Usability Award
De Usability Award is een prijs die wordt uitgegeven door MetrixLab. Dit gebeurt sinds 2001 en de lijst van winnaars is een echte winnaarsparade met namen die zichzelf inderdaad bewezen hebben. Websites kunnen zichzelf aanmelden, waarna een vakjury een selectie maakt. Het publiek mag ook stemmen. Wehkamp is in 2009 de winnaar geworden van de Usability Award en mag zich tot de volgende uitreiking in ieder geval de meest gebruiksvriendelijke website van 2009 noemen. In 2003 en 2007 waren ze al eerder winnaar.

Is Wehkamp dan zo gebruiksvriendelijk?
Drie keer al kampioen zijn met gebruiksvriendelijkheid. Dat is nogal wat en voor mij reden om er wat te bestellen. Na even te zoeken heb ik er spijkerbroek gevonden die ik zoek. Helaas bij het uitzoeken van mijn maat blijkt hij uitverkocht. Ik kan hem wel aan mijn wensenlijst toevoegen maar nergens is een link waar ik meer informatie kan vinden wanneer deze broek weer voorradig is. Ook andere maten of mijn alternatieve model lijken uitverkocht. Dan maar mijn 2e keuze. Die is er wel en ik kan ‘m direct bestellen.

Bestellen was een ramp!
Bij het bestellen kan ik inloggen op een account of een account aanmaken. Ik heb wel eens eerder een bestelling gedaan dus probeer een paar e-mail adressen en wachtwoorden maar kan de juiste combinatie niet meer herinneren. Bij wachtwoord vergeten kan ik mijn e-mail achterlaten. Nadat ik dit gedaan heb zie ik dat ik per e-mail een link krijg waar ik op kan klikken om een nieuw wachtwoord aan te maken.

Om een of andere reden accepteert hij niet een wachtwoord. Zelfs een combinatie van cijfers letters en hoofdletters wil niet lukken. Ik weet toch zeker dat ik bij de derde poging 2x Wehkamp123 invul maar hij pakt hem niet! Ik kan geen nieuw wachtwoord maken!

Geen probleem. Ik zie nu bij het bestelformulier dat ik ook kan bestellen zonder account. Dat is pas goed! Ik hoef enkel adres gegevens, geboortedatum en e-mail adres in te vullen. Als ik aangeef een vrouw te zijn moet ik een meisjesnaam invullen. Ik ben niet getrouwd maar oke, ik vul daar nog ’s mijn achternaam in. Wehkamp geeft aan dat dit niet een correcte meisjesnaam is. Nog es proberen en nu met het veld leeg (want ik heb geen meisjesnaam natuurlijk). Weer niet goed. Ik mag dit veld niet leeglaten. Weet je wat, ik vul wel in dat ik een man ben. Een vraag minder.

Nadat ik op verder klik word ik opeens 2 stappen terug in het bestelproces gezet…

Nadat ik op verder klik word ik opeens 2 stappen terug in het bestelproces gezet en krijg ik de melding dat bij dit e-mailadres een account is gevonden. Of ik even in wil loggen met dit e-mail adres. Ja dat is hartstikke leuk maar daar wist ik niet het wachtwoord van! Nu loop ik weer vast. Nog maar eens bestellen via de “bestellen zonder account functie”. Ik gebruik nu een ander e-mail adres die ik eigenlijk zelden gebruik en ik ben wederom een man. Nu ik een ander e-mail adres gebruik lukt het wel in een keer. Ik betaal via iDeal en daarna willen ze weten wanneer ik de bezorging wil laten plaatsvinden. Savonds lijkt me wel handig maar ik zie dat dit een euro extra kost. Vreemd. Ik heb net de betaling gedaan. Moet ik nu weer met iDeal inloggen om die ene euro te betalen? Of is dit een fooi die ik de bezorger moet geven? Er wordt niets over aangegeven.

Ik geloof het wel en vink de optie gewoon aan. Gelukkig hoef ik niet nog eens iDeal te starten en is mijn bestelling hiermee afgerond. Het is me dus gelukt! Mijn bestelling is gedaan. Nu maar hopen dat ik mijzelf niet hoef te legitimeren bij de bezorging.

Samenvattend: Vlekkeloos? Nee!
Vlekkeloos was mijn bestelling zeker niet! Dat iets uitverkocht is kan gebeuren. De vergeten wachtwoord functie leek me kapot. Normaal zou dit voor mij wel een afhaak moment kunnen zijn. Het niet accepteren van de meisjesnaam en dat vreemde verhaal met die ene euro kosten nadat ik al had afgerekend brachten me ook aan het twijfelen. Dat ik drie stappen terug gezet wordt in een bestelformulier omdat mijn e-mail adres bekend is bij Wehkamp vond ik als webwinkel professional nog het meest storende. Dat is iets dat nooit zou mogen gebeuren. Als mensen ervoor kiezen om zonder account te bestellen, doen ze dit bewust. Dan moet je ze niet overrulen met een systeem die aangeeft dat je een account hebt. Gewoon de keuze respecteren en het account negeren net zoals de klant al aangeeft.

Maakt dit Wehkamp een mindere webwinkel? Zeker niet! Het is een fantastische webwinkel en niet voor niets had ik er een account. Niet voor niets winnen ze 3x een prijs voor de meest gebruiksvriendelijke website. Als ik op moet noemen wat ik allemaal goed vind aan Wehkamp ben ik weken bezig. Wel geeft het aan dat er blijkbaar na 9 jaar nog steeds ruimte is voor verbetering en dat het best mogelijk is dat volgend jaar jij deze mooie prijs in de wacht sleept. Want er is nog voldoende verbetering mogelijk in gebruiksvriendelijkheid.

Tags

Reacties