Wehkamp

WehkampWehkamp werd in 1952 opgericht als postorderbedrijf. Waar het bedrijf in de beginjaren matrassen en bedtextiel verkocht via advertenties in damesbladen en radiobodes, is het inmiddels uitgegroeid tot één van de grootste ecommerce-spelers van ons land. Op deze pagina lees je de laatste ontwikkelingen van deze speler.

Nieuws over Wehkamp

Onze laatste nieuwsberichten over Wehkamp zijn:

Groot assortiment

Het bedrijf verkocht in het begin enkel matrassen en bedtextiel, maar ondertussen is het assortiment flink uitgebreid. De webwinkel verkoopt meer dan 2.500 wereldwijde en lokaal bekende merken, naast het groeiende private-labelassortiment aan zo’n 2,5 miljoen klanten. De productcategorieën bestaan op het moment van schrijven uit onder andere kleding, cosmetica, meubels, speelgoed en elektronica.

Wehkamp verkoopt meer dan 2.500 merken aan zo’n 2,5 miljoen klanten.

Innovatief

Wehkamp staat bekend als een innovatief bedrijf. Zo deed het betalen in termijnen al snel na de oprichting haar intrede. Ook was het bedrijf in 1985 één van de eerste spelers die gebruikmaakte van een voice-responsesysteem, waarmee klanten 24 uur per dag hun bestellingen konden plaatsen via de telefoon. In 1995 ging de webshop live. Vanaf 2008 transformeerde Wehkamp van een catalogusbedrijf met eigen website naar een pure online speler. Sinds 2010 komt de volledige omzet binnen via de webshop. In 2015 maakte Wehkamp bekend jaarlijks ruim 145 miljoen bezoekers te verwelkomen en ruim zeven miljoen zendingen te verwerken.

Nieuw magazijn

Om de grote groei bij te kunnen benen maakt het bedrijf sinds 2015 gebruik van een groot distributiecentrum, dat groots werd geopend door koning Willem-Alexander. Het magazijnoppervlak van 53.000 vierkante meter heeft genoeg ruimte voor ruim vier miljoen artikelen, die binnen een half uur na de order klaar kunnen staan voor verzending. Hiermee was Wehkamp één van de eerste ecommerce-spelers die in staat is om same day delivery aan te bieden aan al haar klanten. In maart 2019 werd een tweede distributiecentrum gekoppeld aan het eerste gebouw. Hierdoor is een multifunctioneel en flexibel distributiecentrum ontstaan van zo’n 110.000 m2.

Wehkamp was één van de eerste ecommerce-spelers die in staat is same day delivery aan te bieden aan klanten.

Hoog retourpercentage

Met diensten als een snelle en, in veel gevallen, gratis verzending wil Wehkamp het haar klant zo eenvoudig mogelijk maken. De keerzijde hiervan is dat het bedrijf, net als vele andere spelers die grotendeels modeartikelen verkopen, kampt met een hoog retourpercentage. In juni 2016 maakte Wehkamp tijdens het event Logistiek & E-commerce bekend dagelijks ongeveer 200.000 artikelen te versturen, waarvan er zo’n 60.000 binnen de retourtermijn weer worden teruggestuurd.

Wehkamp België

Eind 2014 opende Wehkamp de deuren van haar Belgische online warenhuis. De ambitie was om het binnen drie jaar te schoppen tot een top-3 speler in de Belgische online markt. Begin 2017 sloot het bedrijf haar Belgische site, omdat het naar eigen zeggen aan groot onderhoud toe was. Wehkamp beloofde om snel terug te keren, maar liet niet weten hoe lang het onderhoud zou duren.

Nieuw logo Wehkamp.In 2018 introduceerde Wehkamp een nieuw logo, tegelijkertijd met een grootschalige reclamecampagne gericht op vrouwen. Wehkamp’s uitleg: “het nieuwe koraalrode logo is frisser, feller van kleur, heeft meer mooie rondingen en is veel vrouwelijker. Door het nieuwe logo consistent en zichtbaar in te zetten, wil Wehkamp duidelijker aanwezig zijn in het straatbeeld.”