Problemen bij iDeal-betalingen SNS

ideal storingen SNSMet alle storingen bij iDeal-transacties bij Rabobank en ABN Amro, en de recente storingen bij ING, vallen de problemen bij iDeal-transacties van SNS een beetje in het niet. Toch lijkt het daar niet helemaal pluis. Het drietal SNS, ASN en Regiobank hebben al enkele weken last van ‘sporadisch optredende storingen’ in het betalingsverkeer. Aldus SNS zelf.

Met de vele duizenden storingen bij Rabobank en ABN Amro dit weekend en vanmorgen, meer daarover hopelijk binnenkort, is het vanmorgen waarschijnlijk bijna niemand opgevallen dat ook SNS wat kleine haperingen heeft vertoond. Toch is het wel zorgwekkend. Het lijkt namelijk een en dezelfde storing die eind oktober opdook, en sindsdien zo nu en dan zomaar de kop opsteekt. 

De storingen vallen gelukkig enorm mee, maar aangezien er vrijwel niets over gecommuniceerd wordt is het wel zorgwekkend. In hoeverre kunnen webwinkeliers nu echt vertrouwen op iDeal als Currence noch de banken er duidelijk over zijn? Banken geven alleen aan dat er een storing is nadat betalingsproviders dit al van de daken schreeuwen. Verder geven ze alleen aan dat problemen zijn opgelost als iDeal-problemen zijn opgelost. Er wordt zelden (maar dan ook echt vrijwel nooit) verteld wat de oorzaak was, of wat de kans is dat het probleem weer terugkomt.

De situatie bij iDeal-transacties van SNS
Het probleem is overigens niet beperkt tot SNS maar alle iDeal-transacties van de Regiobank, ASN Bank en SNS, ze verlopen via hetzelfde systeem en vertonen daarmee dezelfde problemen. Wat er gebeurt is het volgende. Een klant betaalt via iDeal en ziet, even afhankelijk van de betalingsprovider,  in de meeste gevallen gelukkig wel dat er mogelijk wat is misgegaan. Als hij goed oplet tenminste, want dat soort schermpjes herken je tenslotte niet en niet altijd is er duidelijk wat er precies misgaat. Wat doe je dan? Precies. Je kijkt op je bankrekening en daar is het alsnog afgeschreven. De webwinkelier ziet echter iets heel anders. Die ziet een grote failure staan, geen bijschrijving, en levert dus niet uit.

Normaal gesproken niet direct paniek. SNS ziet uiteindelijk deze foutmelding ook, en zal het oplossen door het geld terug te storten op rekening van de klant. Een gemiste bestelling voor de webwinkel, maar dat kan een keer gebeuren.

Terugstorting pas na enkele dagen
Een gemiste bestelling is vervelend maar nog geen reden tot paniek. Tenminste, als het bij een keer blijft en SNS snel genoeg handelt, en daar kunnen echter wel wat werkdagen tussen zitten. Zo vertelde een betalingsprovider dat er situaties bekend waren waarbij het tot tien dagen geduurd had voor de consument zijn geld terug had ontvangen. Rond de feestdagen is iedereen sowieso al in paniek, en tien werkdagen is dan lang genoeg om ervoor te zorgen dat er bijzondere situaties ontstaan.

Zo spraken wij een webwinkel die uiteindelijk maar geleverd had omdat de klant een screenshot van zijn bankrekening had gestuurd. De betaling stond daar duidelijk op en de webwinkel wilde geen slechte klantenservice bieden en heeft dus geleverd, maar heeft zijn geld niet gekregen. Een andere webwinkelier leverde niet maar kreeg van een consument aardig de wind van voren.

SNS ziet bijna geen problemen
Vervelend. Gelukkig komt het maar ‘sporadisch voor’. Zo vertelt dhr. Buisman van SNS Bank ons telefonisch.  Wij gingen even een rondje langs de betalingsproviders om dat te controleren. Sisow, een betalingsprovider waarvan wij weten dat deze dit soort problemen snel herkennen, gaf aan de afgelopen weken misschien enkele honderden situaties te hebben gezien die niet vlekkeloos verlopen zijn. Ook betalingsprovider Mollie heeft meerdere iDeal-transacties van SNS gezien, waarbij de betaling uiteindelijk niet is gelukt. Andere betalingsproviders zijn door de problemen van grootbanken wat minder duidelijk over de storingen bij SNS maar duidelijk is dat er in ieder geval storingen zijn geweest. SNS erkent overigens wel dat er problemen zijn maar lijkt het probleem flink te onderschatten. Zo geven ze aan te denken dat alles inmiddels onder controle is en er dus vandaag geen enkele problemen meer bekend zijn. Wat de oorzaak is geweest, kan de bank me niet vertellen en terwijl we hierover telefonisch contact hebben, zie ik de eerste meldingen via Twitter alweer langskomen.
 
Wat is hier aan de hand?

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten