Printful aast op Nederlandse webshops

Printful aast op Nederlandse webshops

Printful, een print-on-demand fulfilmentbedrijf uit Letland, wil haar aandeel Nederlandse klanten uitbreiden. Naast een Nederlandstalige website en app, biedt het bedrijf sinds kort iDeal als betaaloptie. Het is onderdeel van een Europese expansie, in navolging van nieuwe vestigingen in het Verenigd Koninkrijk en Polen.

De dropshipper bedrukt en levert producten on-demand, zoals t-shirts, truien, mokken en petten. Maandelijks levert Printful ruim 1 miljoen artikelen, wat in 2020 een winst van 170 miljoen euro opleverde. Het fulfilmentbedrijf staat ook wel bekend als de eerste unicorn uit Letland – een bedrijf met een waarde boven de 1 miljard dollar (zo’n 860 miljard euro). Klanten van Printful kunnen koppelen met de grootste softwareaanbieders, waaronder Shopify, Magento, WooCommerce en Wix.

‘Grote potentie voor de Nederlandse markt’

Printful was al beschikbaar in het Engels, Spaans, Frans, Italiaans, Duits, Portugees en Japans. Nu komt Nederlands daar dus bij. “We hebben Nederlands als achtste taal toegevoegd, omdat we grote potentie voor de Nederlandse ecommerce-markt zien”, zegt internationale content marketing manager Giedre Kronberga.

In 2020 groeide het aantal online bestellingen in Nederland met 22%.

In 2020 groeide het aantal online bestellingen in Nederland met maar liefst 22 procent, bleek onlangs uit onderzoek. Naast eten, persoonlijke verzorging en meubels, groeiden bestellingen van kleding het hardst met 18 procent. Van deze groei wil het bedrijf gebruikmaken, aldus het persbericht.

Tot vijf dagen levertijd

De levertijd naar Nederland bedraagt momenteel vier tot vijf dagen. Dat is relatief lang, gezien Nederlanders gemiddeld twee dagen willen wachten. De meeste Nederlandse orders worden verzonden vanuit Letland, vertelt Kronberga. Maar afhankelijk van het product, de beschikbaarheid en levertijd kunnen orders ook vanuit Barcelona worden verstuurd.

Nederlandse markt is nog klein

De Nederlandse website en app zijn nu een maand actief. Maar dat heeft nog niet veel opgeleverd, aldus Kronberga: “Het aandeel Nederlandse klanten is nog klein. We zitten nog in de beginfase van onze activiteiten in de Nederlandse markt.”

Verzending naar Nederland is deze maand gratis.

Daarom zal de marketing verder opgeschroefd worden: “We moeten het bewustzijn van onze service vergroten en een passende marketingstrategie creëren om exponentiële groei te kunnen zien”, aldus de manager. Om webshophouders over de streep te trekken, is verzending naar Nederland deze maand daarom gratis.

Nederlanders shoppen vooral kinderkleding

De Nederlandse klanten die Printful al wel heeft binnengehaald, kopen vooral kinderkleding, vertelt Kronberga. “Ook onze internationale bestsellers doen het hier goed, zoals t-shirts en mokken. Verder zien we wereldwijd een trend voor biologische en milieuvriendelijke producten. De Nederlandse markt is daarop geen uitzondering.”

Europese uitbreiding

De Nederlandse markt bedienen is onderdeel van een grotere Europese uitbreiding, aldus Kronberga. Nu telt het Letse Printful nog drie Europese vestigingen: twee in Letland en een in Spanje. Deze maand kwam naar buiten dat daar nog twee nieuwe pakhuizen bijkomen, in het Verenigd Koninkrijk en Polen.

De nieuwe vestigingen moeten vooral leveren aan Printfuls grootste markten Spanje, Frankrijk, Duitsland en Italië, zegt de manager. Daarnaast is het fulfilmentbedrijf vooral actief in de Verenigde Staten en Canada. Van de meer dan 300 duizend actieve klanten komt ruim 80 procent hier vandaan.

 

Jasmijn

Jasmijn

Jasmijn schrijft nieuws- en achtergrondartikelen, met name over duurzaamheid in de ecommerce.

Bekijk alle berichten van Jasmijn

Gerelateerde berichten