menu

Prijzenoorlog tussen vergelijkingssites?

In de markt voor vergelijkingssites lijkt het startschot te zijn gegeven voor een prijzenoorlog. Prijsvergelijker Beslist.nl heeft aangekondigd nog deze maand de tarieven voor webwinkels met eenderde te verlagen. De strijd om de consument is daarmee definitief losgebarsten.

Beslist.nl, met 2,5 miljoen unieke bezoekers per maand de tweede speler in de branche achter marktleider Kieskeurig.nl, verlaagt het instaptarief voor de cost per click van 15 cent naar 10 cent. Volgens directeur Kees Verpalen een reactie op ‘signalen uit de markt’. “De marges van veel webwinkels zijn zwaar onder druk komen te staan als gevolg van de prijsverhogingen in de cost per click die de afgelopen tijd door onze concurrent zijn doorgevoerd”, aldus Verpalen. Hij doelt daarmee op de prijswijziging die Kieskeurig.nl in juni van dit jaar doorvoerde.“Het zijn vooral de kleinere webwinkels die hiervan de dupe zijn. Die hebben vaak niet de kennis en financiële middelen om de conversie verder te optimaliseren. Voor veel hen van loont het daardoor niet langer om in deze prijsvergelijker te worden opgenomen.”

Ook zet Beslist.nl, dat onlangs werd getroffen door een DdoS-aanval, een nieuw tariefsysteem in voor het advertentieblok. De hoogste bieder betaalt voortaan nog maar 1 eurocent meer dan het één na hoogste bod. Met deze veranderingen hoopt Beslist.nl nog meer webwinkels aan zich te binden, waardoor het aanbod – nu al 16 miljoen artikelen – verder wordt uitgebreid. Daardoor kan het zich profileren als vergelijkingssite met de laagste prijsgarantie voor consumenten. Bij de website zijn op dit moment al negenhonderd webwinkels aangesloten, variërend van kleine éénpitters tot bekende namen als Bol.com, Wehkamp, Otto en Neckerman. Beslist.nl bereikt volgens de laatste STIR-cijfers inmiddels 11,9 procent van de Nederlandse internetpopulatie.

Tags

Verder lezen

Reacties