menu

‘Prijzen online 6,5% lager dan in winkel’

Huishoudens in Nederland ervaren bij online shoppen een gemiddeld prijsvoordeel van 6,5 procent op het aankoopbedrag ten opzichte van kopen in een stenen winkel. Dit is geen waargenomen prijsverschil op basis van prijsstatistieken, maar de perceptie van online consumenten.

Dit onthulde De Nederlandsche Bank vandaag in een bulletin dat verder ingaat op de invloed van ecommerce op de consumentenprijzen in ons land. Zo geeft de centrale bank van Nederland aan dat de groei van ecommerce via lagere kosten en toenemende concurrentie gepaard gaat met een neerwaartse druk op de consumentenprijzen.

Per online consument €1.242 uitgegeven

De bank denkt dat de Nederlandse ecommerce potentie heeft om door te groeien, te meer omdat ons land internationaal gezien achterloopt. Zo wordt er in Nederland per online consument gemiddeld 1.242 euro uitgegeven, terwijl dat in bijvoorbeeld het Verenigd Koninkrijk zo’n 3600 euro is. Nederland doet het wat dit betreft wel beter dan Duitsland, België, Spanje en Italië.

Online uitgaven per consument

De Nederlandsche Bank legt in haar bulletin uit hoe de opmars van ecommerce langs twee kanalen een dempend effect kan hebben op consumentenprijzen. Zo hebben webwinkels over het algemeen lagere productiekosten en kan ecommerce tot meer concurrentie leiden, doordat prijzen transparanter zijn geworden. Volgens de bank is het die combinatie van lagere kosten en toenemende concurrentie waardoor ecommerce prijsverlagend werkt. “Een daling van de productiekosten zou in een weinig concurrerende omgeving eerder tot hogere bedrijfswinsten dan lagere consumentenprijzen leiden.”

Twee derde denkt te besparen met online shoppen

Er is niet veel informatie beschikbaar over het verschil tussen online- en winkelprijzen en dus heeft de DNB een enquête uitgezet. Hieruit blijkt dat twee derde van de online consumenten denkt geld te besparen op het aankoopbedrag door online te winkelen in plaats van in een stenen winkels. Gemiddeld verwachten consumenten zo een voordeel van 6,5 procent te behalen.

Door dit waargenomen prijsvoordeel te combineren met de waarde van online bestedingen en het volume van particuliere consumptie on ons land, kon de bank uitrekenen wat de invloed van de groei van ecommerce is op de stijging van de prijzen. “Hieruit volgt dat de groei van ecommerce de stijging van de Nederlandse consumentenprijzen in 2016 heeft gedempt met circa 0,1%-punt.” De bank meent dat de omvang van het neerwaartse effect nog bescheiden is. “Verwacht mag worden dat de omvang van het effect de komende jaren zal oplopen, doordat het aandeel van ecommerce in de totale consumptie hoogstwaarschijnlijk verder zal toenemen.”

Tags

Reacties