menu

Prijzen in reclamefolder soms goedkoper

Prijzen in reclamefolder soms goedkoperReclamefolders zijn nog steeds hot. Wekelijks krijgen miljoenen mensen stapels aan reclame in hun brievenbus gepropt. Veel consumenten laten deze tegenwoordig echter links liggen, omdat het online goedkoper zou zijn. Maar is dat wel zo?

De consumentenwebsite BesteProduct.nl heeft de afgelopen maanden meer dan zeshonderd producten van twaalf verschillende elektronicawinkels aan een controle onderworpen. Gekeken werd of de ‘offline’ prijzen in de reclamefolders lager of hoger liggen dan de prijzen die online, bij dezelfde winkel of bij een goedkopere winkel, werden aangebonden. En wat blijkt? In ruim veertig procent van de gevallen blijkt de aanbieding in de folder goedkoper dan de laagste prijs online. En dat is vooral zo bij MediaMarkt, dat het meeste voordeel biedt. Hun folder-aanbiedingen zijn gemiddeld 7,4% voordeliger dan aanbiedingen van de goedkoopste webwinkels.

In sommige gevallen bleek online echter goedkoper te zijn dan in de folder. Door slim te vergelijken, dus door soms voor online te kiezen en soms voor offline, kon de consument uiteindelijk 14.613 euro besparen op de 607 gecontroleerde aanbiedingen in folders. “Wie geen reclamefolders controleert, loopt een grote kans een mooie aanbieding mis te lopen”, concludeert directeur Niels Willems. “Steeds meer mensen kopen online vanwege de scherpe prijzen. Maar tijdens ons onderzoek is duidelijk geworden dat veel elektronicaketens onder de internetprijzen willen duiken in de folders.”

Kanttekening bij onderzoek
Waarbij wij overigens wel willen aanmerken dat bij de online prijzen de verzendkosten worden meegerekend. Zo kan het gebeuren dat een ´folder-product’ als goedkoper wordt aangemerkt, terwijl de prijs online even duur of iets goedkoper is, maar uiteindelijk duurder uitvalt als je er de verzendkosten nog bij rekent. Dat je via de online manier bijvoorbeeld een wasmachine krijgt thuis gestuurd in plaats van dat je het de winkel uit moet sleuren is een voordeel wat nou eenmaal geld kost en wat ons betreft ook mág kosten. Plus, soms bestel je online meerdere artikelen en betaal je maar een keer verzendkosten.

Soms folder goedkoper, soms niet
Een groot verschil tussen goedkoop en duurkoop was te vinden in de productgroep LED-tv’s. Zo werd de Samsung UE46ES8000 in de folder van BCC aangeprijsd voor 1499 euro, terwijl die online (incl. verzendkosten) bij Plasmavisie.nl 1719 euro kost. Daarmee is er een verschil van 220 euro in het voordeel van de folder. Maar de Samsung UE40ES6900 kostte in de folder van ElectronicPartner dan weer 1399 euro, terwijl die online bij Pixmania te bestellen was voor 834,99, een verschil van bijna zeshonderd euro.

De Drie Dwaze Dagen-folders van de Bijenkorf werden ook bekeken. Daaruit bleek dat het gemiddelde voordeel 8,8% bedroeg. Driekwart van de producten uit de folders bleek goedkoper dan de laagste prijs online. Aangezien het voordeel van de Drie Dwaze Dagen slechts één keer per jaar wordt geboden, zijn de resultaten van deze folder niet opgenomen in de einduitslag van de test. Alle prijsvergelijkingen van de onderzochte elektronicawinkels zijn in dit pdf-bestand te bekijken en het volledige onderzoeksrapport is daar te zien.


(Klik hier of op de afbeelding voor een groter formaat.)

Tags

Reacties