‘Prijsstijgingen in transport raken ecommerce’

‘Prijsstijgingen in transport raken ecommerce’

Webwinkels en andere retailers worden mogelijk geraakt door prijsverhogingen. Dit komt omdat de industrie en bouw te maken hebben met hogere grondstofprijzen, transporten en inkoopprijzen. En retailers hebben ook last van gebrekkige leveringen en langere levertijden van producten uit China.

Er komt mogelijk een lastige periode aan voor retailer en consument. De vraag naar producten neemt toe, maar het aanbod stokt. Chinese fabrieken zitten qua capaciteit op hun max en hebben moeite te voldoen aan de inhaalvraag.

Containerprijzen zijn enorm gestegen

Dit is de situatie die ABN Amro schetst in hun meest recente retailanalyse. Wat ook niet gunstig is, is dat door de uitbraak van de coronacrisis er een tekort aan containers is ontstaan, waardoor de prijzen verder omhoog gaan. “Inmiddels heeft geen enkele vervoerder nog ongebruikte containers ergens in de wereld liggen; alle beschikbare containers zijn met de huidige hoge prijzen nu wel in de vaart.”

Geen enkele vervoerder heeft nog ongebruikte containers.

Tel daarbij de verder ontregelde toeleveringsketens door het vastgelopen containerschip Ever Given in het Suezkanaal afgelopen maart en de sluiting van een belangrijke Zuid-Chinese haven afgelopen mei en je snapt wat beter waarom de containerprijzen enorm zijn gestegen. Stond de Shanghai Containerized Freight Index in januari 2000 nog rond de 1000, momenteel staat hij op meer dan 4000. “Uit een rondgang bij klanten van ABN AMRO blijkt ook dat de containerprijzen sterk zijn gestegen tot wel 15.000 tot 20.000 dollar per container mits ze überhaupt nog te krijgen zijn.”

De stijging van de vrachtprijzen

Kosten doorberekend aan webwinkel?

Of de stijgende transportkosten worden doorberekend aan de afnemer (de groothandel of retailer in dit geval) is afhankelijk van wat er contractueel is vastgelegd. In principe staat de prijs die is vastgesteld in de overeenkomst vast. Vaak zijn bepalingen omtrent het doorberekenen van verhoogde kosten niet opgenomen. “Onvoorziene omstandigheden zijn als optie verder zeer uitzonderlijk en worden terughoudend toegepast; het moet gaan om substantiële verliezen”, zo schrijft de bank. Die waarschuwt wel dat bij nieuwe contracten de kosten wél doorberekend zullen worden.

Meer druk op liquiditeit retailers

Navraag bij retailers leerde ABN Amro dat tekorten gaan opspelen nu fabrikanten in China de vraag niet aankunnen. Door de beperkte productiecapaciteit gaan retailers grotere volumes bestellen, maar moeten daarbij wel genoegen nemen met een hogere prijs. En die voorraden moeten natuurlijk ook onbetaald worden. “De liquiditeit van een retailer zit dus langer vast in de voorraden die langer onderweg en nog niet verkocht zijn.” Dit leidt weer tot meer druk op de liquiditeit van de webwinkel of groothandel. En voor veel retailers wás de liquiditeit al aangetast door de coronapandemie en de tijdelijke sluiting van winkels.

Te afhankelijk zijn van een beperkt aantal producenten uit dezelfde regio is niet goed.

Volgens ABN Amro maken alle verstoringen van de toeleveringsketen nog maar eens duidelijk dat het wellicht niet handig is om te afhankelijk te zijn van een beperkt aantal producenten, die ook nog eens uit dezelfde regio komen. “Retailers kunnen dit risico mitigeren door productie te spreiden en bepaalde producten dichterbij huis te laten fabriceren.”

Gevolg voor de consument

De bank verwacht onder meer dat (tuin)meubels duurder worden, dat bouwmarkten de stijgende materiaalkosten doorberekenen aan de klant en dat levertijden voor fietsen kunnen oplopen tot een jaar. Daarnaast kampen elektronicabedrijven met een tekort aan chips en hebben ook supermarkten te maken met tekorten, vooral op het gebied van verpakkingsmateriaal.

 

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten