menu

Pretparken en hun webwinkels

Het is zomer en dus tijd voor pretparken. Maar wat doen zij eigenlijk online? Bij welk attractiepark kun je in de virtuele wereld het meeste beleven en je geld uitgeven? Wij deden een rondtochtje langs diverse pretparken en gingen jammer genoeg niet één keer over de kop.

Sommige pretparken hebben zichzelf in de loop der jaren heel goed in de markt gezet. Wat hier vaak bij helpt is een eigen mascotte, liefst nog verwerkt in het logo ook. Haast iedereen kan zich de walibi uit het (oude) logo van het gelijknamige attractiepark voor de geest halen. En als je het park in Biddinghuizen betreedt, word je dan ook gelijk welkom geheten door de mascotte. Daarom vinden wij het ook zo jammer dat ze deze merchandise-mogelijkheid niet efficiënt genoeg hebben uitgewerkt.

Walibi Holland
Het attractiepark, en dus ook de website, heeft recent een make-over gehad. De site ziet er een stuk flitsender uit en het is al snel duidelijk dat hier op de jeugd wordt gemikt. Dat ze niet vies zijn van moderne communicatiemiddelen, blijkt wel uit het feit dat Twitter (1200+ volgers) en Facebook (5300+ fans) aanwezig zijn op de frontpage. Toch is het jammer dat er geen webwinkel is te vinden. Het enige dat ze online verkopen zijn tickets. Ook handig, maar we kunnen ons best voorstellen dat een kindje graag thuis een walibiknuffel wil hebben, zonder dat daarvoor per se naar het park gegaan moet worden.

De Efteling
Dit andere populaire attractiepark heeft gelukkig wel een webwinkel. En da’s ook niet zo gek als je je bedenkt dat de Efteling een hele bekende, geliefde en populaire (merk)naam is met dus veel merchandise-mogelijkheden. Niet alleen wordt er veel van Pardoes de mascotte verkocht, maar ook dvd’s van de animatieserie Sprookjesboom en diverse knuffels vliegen over de digitale toonbank. En je kan er –uiteraard- ook entreebewijzen bestellen.

Familiepark Drievliet
Dit park presenteert zichzelf, getuige de naam en het logo, duidelijk als familiepark. Daarom is het des te teleurstellend om de website te bezoeken. Waar andere pretparken die zich richten op jonge gezinnen met van alles uitpakken om het de jonge internetter naar de zin te maken op de website, doet Drievliet weinig moeite om mensen aan het merk en het attractiepark te binden. Op een degelijke website vinden we wat informatie over attracties, het park en arrangementen, maar geen webwinkel. Wel vinden we na wat menu’s afgaan de optie om online tickets te bestellen.

Avonturenpark Hellendoorn
Dit attractiepark in Overijssel heeft sinds kort de beer Baba Boemba in het logo verwerkt, die we ook regelmatig op de website tegenkomen. De site ziet er leuk uit en heeft links duidelijk de e-tickets te koop staan. Maar ook dit pretpark heeft zich nog niet in de mooie wereld van webwinkels durven gooien. Gemiste kans.

Duinrell
Dit vakantie- en attractiepark, gelegen in Wassenaar, heeft een vrij saaie website, duidelijk niet gericht op kinderen (“schrijf u in voor de nieuwsbrief!”). Desondanks zit het geld vaak toch bij de volwassenen, maar die kunnen via de website enkel hun portemonnee trekken voor e-tickets. En dat kikkertje lijkt ons nog wel zo leuk als knuffel…

Slagharen
Attractie- en vakantiepark Slagharen heeft ook een aantal jaar geleden een make-over gehad, wat onder andere heeft geresulteerd in een nieuw logo. De twee wasberen Randy en Rosie zijn de mascottes geworden van dit in de gemeente Hardenberg gelegen familiepark. De twee wandelen rond in het park, hebben een eigen clubhuis veroverd in het park en hebben zelfs hun eigen theatershow in het park. Toch vinden we van hun geen knuffelversies op de website. Maar op Retailwiki lezen we dan ook: “Er is bewust voor gekozen om de merchandise niet via een online shop te verkopen. De consument zal naar het attractiepark toe moeten komen om een merchandise artikel te bemachtigen.” Zit wat in, maar iedere knuffel die je online weet te verkopen nádat er een bezoekje is gebracht is toch mooi meegenomen?

Koningin Juliana Toren
Ook dit is een attractiepark dat voornamelijk bedoeld is voor kleine kinderen. Mascottes Jul en Julia helpen mee de vriendelijkheid van het park uit te beelden en te verspreiden. De website richt zich met onder andere een speelhoek duidelijk op de kinderen. Er is een mogelijkheid om online tickets te bestellen en ze hebben een webshop, waar knuffels, schoolspullen, bordjes, lepels, spaarpotten, pantoffels en poppetjes van Jul en Julia worden aangeboden.

Attractiepark Toverland
De website van dit park is niet alleen mooi vormgegeven, het zet ook duidelijk de e-tickets in de etalage. Ook herbergt de website een webshop, maar als we daarop klikken komen we op een pagina uit waar we de eerder genoemde e-tickets kunnen kopen. Nu snappen we ook best dat ze zich niet aan een uitgebreide webwinkel met merchandise wagen als ze niet één hoofdmascotte hebben. Maar in de stenen winkels in het park kun je wel van alles van Toos Toverhoed, Morrel, Swampie en Zork kopen. Waarom dan niet online, Toverland?

Disneyland Paris
Zo’n groot, bekend, populair en goed bezocht attractiepark heeft natuurlijk niet alleen een fraaie website, maar ook een uitgebreide webwinkel. Wat wil je ook met stuk voor stuk krachtige karakters als Mickey Mouse, Donald Duck, Timon en Pumba en Buzz Lightyear. De webwinkel staat echter niet vermeld op de website van Disneyland Paris, maar wel op Disney.nl. Jammer is dat de webwinkel volledig in het Engels is en dat er met Britse ponden betaald dient te worden.

Plopsaland
Ook wel de Disneyland van de Benelux genoemd, kan ook Plopsaland terugvallen op diverse razend populaire karakters. De originele trekpleisters als K3, Samson en Gert, Big en Betsy en Piet Piraat hebben op de website plaats moeten maken voor de nieuwste aankopen van Studio 100: Wicky de Viking en Maya de Bij. In de webshop kun je enkel tickets en abonnementen bestellen, maar gelukkig is er voor de kleine fans nog altijd de webwinkel van Studio 100.

Movie Park Duitsland
Bij onze oosterburen hebben ze ook een attractiepark waar populaire tv-figuren rondlopen. Movie Park Duitsland is de thuishaven van cartoonhelden als Spongebob Squarepants, Dora the Explorer en Jimmy Neutron. Deze vinden we nauwelijks terug op de vrij saaie site (wat veel tekst!). Er is een webwinkel, maar daar kunnen enkel via internet entreekaartjes worden besteld. Blijkbaar moeten we toch echt naar Duitsland voor die Spongebob-knuffel en Dora-broodtrommel…

Madurodam
Deze site heeft een degelijke, maar duidelijke website en laat je duidelijk zien waar je je tickets kan kopen. Maar ook dit attractiepark heeft jammer genoeg geen webwinkel. Nu moeten we zelf onze eigen Erasmusbrug in elkaar knutselen. Madurodam heeft zelf wel merchandise, maar daarvoor moeten we eerst naar Den Haag.

Tags

Verder lezen

Reacties